Oscarul, o afacere de sute de milioane de dolari. Cine sunt adevaratii castigatori, in bani, ai premiilor americane
Cat valoreaza un Oscar? Pentru Sony Pictures - care tocmai a lansat filmul "The Social Network" pe DVD si va beneficia, fara indoiala, de o crestere a incasarilor, dupa ce a primit opt nominalizari la premiile Academiei americane - raspunsul este urmatorul: cateva zeci de milioane de dolari, scrie Reuters.
Pentru Fox Searchlight, care a dat dovada de multa intuitie alegand sa astepte pana pe 20 ianuarie pentru a lansa drama "Black Swan" pe plan international, raspunsul la intrebarea de mai sus ar putea fi urmatorul: 100 de milioane de dolari in box office-ul mondial.
In ceea ce o priveste pe Natalie Portman, o victorie la gala premiilor Oscar ar propulsa-o pe protagonista din "Black Swan" in categoria actritelor de la Hollywood platite cu cel putin 10 milioane de dolari pentru un rol, precum Reese Whiterspoon si Halle Berry.
Afacerea Oscar – de la drepturi de televizare, la publicitate si promovare!
Evident, cei care vor avea cel mai mult de castigat sunt nominalizatii si viitorii laureati. Insa cursa pentru un Oscar a dat nastere unui veritabil "ecosistem" financiar, ale carui tentacule se intind cu mult dincolo de concurenti si chiar dincolo de Academia de film americana - care va incasa 65 de milioane de dolari in acest an de la postul ABC pentru drepturile de televizare a galei.
Potrivit presei americane, acest post va taxa in 2011 cu 1,7 milioane de dolari fiecare spot publicitar de 30 de secunde, dupa ce, in 2010, pretul unei jumatati de minut de publicitate era de 1,3-1,5 milioane de dolari.
100.000 de dolari, o reclama color in New York Times
Acest ecosistem include la nivelul sau de baza patronii marilor sali de spectacole unde pot fi proiectate filme, precum Harmony Gold din Los Angeles, care solicita de regula o taxa cuprinsa intre 1.000 de dolari si 3.500 de dolari pentru o proiectie de film, ziare renumite, precum New York Times, care primeste aproape 100.000 de dolari pentru o reclama color tiparita pe o pagina intreaga (desi acest tarif este de doar 9.000 de dolari pentru o reclama alb negru in editia din California de Sud) si, desigur, consultantii specializati in premiile Oscar, acei "baieti buni" considerati de neinlocuit care fac parte din echipa aflata in spatele oricarui concurent.
Specialistii in premiile Oscar, precum compania de PR "42West", pot incasa intre 10.000 de dolari si 15.000 de dolari pe luna pentru fiecare campanie de promovare a unui film. In acest an, aceasta companie se ocupa de campaniile de presa ale multor filme celebre la Hollywood - "The Social Network", "The Ghost Writer" si "I Am Love".
Agentiile de publicitate castiga zeci de mii de dolari pentru spoturi de promovare
Alti beneficiari ai cursei pentru Oscar sunt agentiile de publicitate care realizeaza designul pentru afisele si spoturile TV ale filmelor concurente. Incasarile acestor companii pot ajunge pana la cateva sute de mii de dolari.
In cazul filmului "Reteaua de socializare/ The Social Network", un nou spot TV inclus intr-o campanie de promovare a filmului, creata special cu scopul de a mari sansele acestui film la premiile Oscar, poate costa intre 10.000 de dolari si 40.000 de dolari.
Uneori, marile studiouri ii platesc pe actorii dintr-un film pentru a calatori in strainatate. Anul trecut, potrivit unor surse, un studio important de la Hollywood a cheltuit 240.000 de dolari, iar un altul a achitat 260.000 de dolari, pentru ca doua staruri si anturajele acestora sa fie prezente la gala premiilor BAFTA de la Londra, unde nici macar nu au castigat vreun premiu.
Insa atunci cand actorii raman in Los Angeles, pretul pentru a-i face sa participe la o petrecere de promovare a filmului ramane mult mai accesibil. Organizatorii unei astfel de petreceri platesc totusi "intre 10.000 de dolari si 50.000 de dolari" pentru fiecare star invitat, a explicat Tom Ortenberg, iar costul pentru o astfel de petrecere se ridica uneori la peste 500.000 de dolari.
Intre 2 si 5 milioane de dolari – costul unei camapanii de promovare a unui film pentru Oscar
Costurile totale ale unei campanii complete de promovare se ridica la o suma cuprinsa intre 2 milioane de dolari si 5 milioane de dolari, a declarat Tony Angellotii, care considera ca aceste cifre nu sunt deloc neobisnuite la Hollywood. "
Filmul "The King's Speech" a primit cele mai multe nominalizari la premiile Oscar 2011, lungmetrajul britanic fiind nominalizat la 12 categorii.
In topul filmelor cu cele mai multe nominalizari la Oscar 2011 urmeaza "Adevaratul curaj/ True Grit", cu 10, si "Reteaua de socializare/ The Social Network" si "Inceputul/ Inception", cu cate opt.
Cea de-a 83-a gala a premiilor Oscar va avea loc pe 27 februarie, la Kodak Theatre din Los Angeles.
Pe acelasi subiect: