Metoda prin care China castiga de pe urma populatiei imbatranite: listeaza cimitirele la bursa
Piata imobiliara din China este in momentul de fata un adevarat carusel. Cererea este in crestere, preturile au sarit in aer, iar spatiul efectiv pe care se mai poate construi este tot mai mic. Solutia chinezilor: valorificarea cimitirelor.
In Shanghai, un teren situat in apropiere de centrul orasului s-a vandut la inceputul lui septembrie cu 3,5 miliarde de dolari, potrivit Quartz.com.
Populatia Chinei imbatraneste rapid. 119 milioane din cetatenii sai au 65 de ani sau mai mult, cifra care, potrivit estimarilor, urmeaza sa se dubleze pana in 2050.
Punand cap la cap cele doua informatii, Fu Shou Yuan Group, o companie din Shanghai care administreaza cimitire in marile orase din tara, vrea sa se listeze la bursa din Hong Kong.
Firma se asteapta la o oferta publica initiala de nu mai putin de 200 milioane de dolari. Suma este sustinuta si de analistii de la Citi si s-ar putea situa destul de aproape de adevar.
Principalul motiv este pamantul sau, mai bine zis, lipsa acestuia. In China, mor anual 9,3 milioane de oameni, iar locurile unde acestia pot fi inmormantati devin tot mai putine. In ritmul acesta, tara va ramane fara spatiu pentru cimitire in numai sase ani, scrie publicatia taiwaneza Want China Times, citata de Quartz.
O solutie ar putea fi constructia pe verticala, adica ridicarea de cavouri.
Potrivit Ministerului de Afaceri Interne al Chinei, tara cheltuie anual peste 100 miliarde de yuani numai pe inmormantari. Dar, mai important decat atat, nu are decat 3.000 de cimitire, in timp ce SUA, spre exemplu, are 50.000. In schimb, populatia Chinei este de 1,351 miliarde de locuitori, cu mult peste Statele Unite care numara 313,9 milioane de cetateni.
Tocmai aceasta disproportie intre numarul de locuitori si locurile de veci disponibile a facut ca preturile pentru o bucata de pamant in cimitir sa explodeze. Spre exemplu, un loc de veci in Shanghai costa, de obicei, intre 80.000 si 100.000 de yuani, dar poate ajunge si pana la 200.000 de yuani, adica 32.700 dolari. In acest cost nu intra insa nimic altceva, ci doar bucata de pamant.
Si in Guangzhou preturile s-au marit cu 10% anual, iar un oficial din provincia Guangdong a fost prins incercand sa vanda strainilor 8.000 locuri de inmormantare care erau destinate numai locuitorilor din zona. De pe urma afacerii, oficialul a castigat 48 de milioane de dolari, scrie Want China Times.
In disperare de cauza, guvernul chinez a inceput sa subventioneze inmormantarile pe mare. Rezidentii din Shanghai primesc astfel 2.000 de yuani daca aleg sa isi imprastie cenusa in golful Hangzhou. Tot astfel au aparut si asa numitele “inmormantari de langa copaci”, in care cenusa defunctului este asezata intr-o ladita biodegradabila si ingropata langa un pom.
Traditia si cultura chineza cere insa ca inmormantarea sa fie facuta cu fast, intr-un loc cat mai vizibil.
Si in Japonia, piata afacerilor cu inmormantari a atins incepand din 2009 cifra de 18 miliarde de dolari, suma fiind pusa, in parte, tot pe seama boom-ului imobiliar, dar si a numarului mare de cereri. Iar pe piata din SUA, patru mari companii de pompe funebre duc un razboi atroce pentru suprematie.