Încălzirea globală creează noi rute de transport maritim. Gazprom Neft a trimis primul tanc petrolier spre China via ruta arctică
Tanc petrolier
Compania petrolieră rusească Gazprom Neft, divizia de petrol a gigantului Gazprom, a anunţat că a trimis primul său tanc petrolier spre China via ruta arctică (Northern Sea Route - NSR).
Rusia mizează pe faptul că această rută arctică va deveni din ce în ce mai accesibilă navelor de mari dimensiuni, pe măsură ce încălzirea climei reduce cantitatea de gheaţă, pentru a livra bunuri spre Europa şi Asia.
Producătorul rus de gaze naturale Novatek a început să livreze gaze lichefiate pe întreg parcursul anului via ruta arctică, care permite reducerea cu 15 zile a duratei unei călătorii între Asia şi Europa comparativ cu cea via Canalul Suez.
Gazprom Neft a precizat că a durat 47 de zile pentru ca un tanc petrolier încărcat cu 144.000 de tone de petrol de tip light Novy Port să ajungă din portul Murmansk până în portul chinez Yantai din Marea Bohai, scrie Agerpres.
Înainte de această livrare de referinţă de petrol de tip Novy Port, extras în peninsula Yamal, din zona arctică a Rusiei, Gazprom Neft a utilizat deja ruta arctică pentru exporturile spre Europa. Gazprom Neft, al treilea mare producător de petrol din Rusia, a precizat că începând din 2013 şi până în prezent a livrat peste 40 de milioane de tone de petrol arctic spre Europa.
În luna octombrie a anului trecut, Lukoil, al doilea mare producător de petrol din Rusia, a trimis şi el un tanc petrolier spre un cumpărător din China, iar nava a utilizat tot ruta arctică.
Potrivit unor experţi, în condiţiile scăderii progresive a calotei de gheaţă ca urmare a încălzirii globale, la orizontul anului 2040 Oceanul Arctic ar putea deveni complet navigabil în perioada verii, când nu ar mai fi nevoie de spărgătoare de gheaţă.
Pe acelasi subiect: