Bloomberg: Europa de Est critică UE, deşi profită din plin de pe urma investiţiilor unor companii ca Daimler, Volkswagen sau Lufthansa
Mercedes, Daimler
Când grupul german Daimler a anunţat, luna trecută, o investiţie de 200 mil. euro într-o uzină pentru producţia de baterii pentru automobile în Polonia, unul din directorii grupului german sublinia că această investiţie este o dovadă a încrederii în Polonia, transmite Bloomberg.
Aceasta în condiţiile în care preşedintele polonez spune că UE este o "comunitate imaginară" de pe urma căreia Polonia nu câştigă prea multe, iar anterior a acuzat atât partidele de opoziţie, cât şi pe preşedintele UE, compatriotul său Donald Tusk, că reprezintă "interesele germane", scrie Agerpres.
Explicaţia acestei aparente contradicţii stă în faptul că schimburile comerciale între Polonia şi Germania au crescut de patru ori după 2004 ajungând la aproape 130 de miliarde de dolari.
În plus, o serie de companii precum Volkswagen şi Lufthansa au investit sume semnificative în Polonia după aderarea acestei ţări la UE, în 2004.
"Schimburile cu Germania sunt mai puternice ca niciodată, iar legăturile cu alte state membre UE şi cu China sunt mai intense via comenzile venite din Germania", subliniază Jaroslaw Janecki, economist şef la divizia din Polonia a grupului bancar francez Societe Generale SA.
Dependenţa de Germania este şi mai pronunţată în cazul Ungariei şi Cehiei, alte două state membre UE care au opinii diferite faţă de restul blocului comunitar cu privire la normele europene în domeniul drepturilor omului şi libertăţilor civile.
Premierul ungar Viktor Orban a acuzat UE că a renunţat la democraţie pentru liberalism şi de asemenea susţine că executivul comunitar vrea să facă din Europa un continent al imigranţilor, ceea ce ar duce la "căderea Europei".
La rândul său, premierul ceh Andrej Babis susţine că ţara sa nu are nevoie ca UE să se amestece în treburile sale. Însă imperiul de afaceri pe care miliardarul Andrej Babis l-a fondat a beneficiat semnificativ de pe urma subvenţiilor agricole acordate de UE, iar Cehia exportă mai multe piese auto către Germania decât orice altă ţară, exceptând Ungaria.
De asemenea, decidenţii de la Praga, Budapesta şi Varşovia urmăresc cu interese procesul haotic de ieşire din Uniunea Europeană al Marii Britanii, chiar dacă niciunul din cele trei state din Europa de Est nu sunt pentru ieşirea din UE.
Piotr Kalisz, economist la Citigroup în Varşovia, atrage atenţia asupra faptului că cel mai important factor care a dus la creşterea investiţiilor străine directe în Europa de Est, cea mai mare parte provenind din UE, este absenţa tarifelor şi sistemul de reglementare omogenizat din blocul comunitar. "Uitaţi-vă la consecinţele cu care se confruntă Marea Britanie, şi noi nici măcar nu suntem la un nivel comparabil", a spus Piotr Kalisz.
Pe acelasi subiect: