Bloomberg: Brexitul ar putea trasa granițe neașteptate în UE. Un acord de liber schimb nu va rezolva problema frontierei irlandeze
Brexit
De aproximativ 150 de ori pe zi, camioanele companiei Lakeland Dairies traversează granița irlandeză, pentru a se aproviziona cu materie primă. Și oricât de bun ar fi acordul comercial pe care Marea Britanie îl va negocia cu UE, companiile se tem că afacerile lor vor încetini după Brexit, scrie Bloomberg.
Cu sediul la doar câțiva kilometri de Irlanda de Nord, camioanele companiei trec, acum, cu ușurință granița irlandeză, pentru a colecta laptele de la 2.200 de ferme familiale, pe care compania îl transformă ulterior în unt, smântână și iaurt.
Peter Quinn, membru al Consiliului de Administrație al companie, se întreabă dacă această operațiune va putea supraviețui Brexitului, chiar și în condițiile în care UE și Marea Britanie încearcă să evite revenirea la punctele de control de la graniță, după ce Marea Britanie părăsește blocul comunitar.
Pentru guvernul de la Londra răspunsul este simplu, iar ministrul pentru comerț internațional Liam Fox a declarat săptămâna trecută că problema va fi gestionată foarte bine printr-un acord comercial "cuprinzător și liberal" cu UE. Dar deși oficialii de la Londra consideră că o astfel de înțelegere nu va perturba comerțul cu țările UE, după Brexit, experții nu sunt de acord.
"Un acord aprofundat și cuprinzător privind comerțul liber este insuficient", sunt de părere Katy Hayward și David Phinnemore, profesori la Universitatea Queen's din Belfast. "Controlul la frontiere ar fi necesar pentru a verifica respectarea reglementărilor."
Lakeland ar putea fi una dintre afacerile afectate. Compania prelucrează 1,2 miliarde de litri de lapte pe an - 600 milioane din Irlanda de Nord, 600 milioane din Rep. Irlanda, pe care îl transformă în 240 de produse diferite care merg la export în întreaga lume.
"Dacă fiecare dintre camioane va întârzia cu doar patru minute, se vor pierde ore”, spune Quinn. "Când vrei să procesezi un aliment într-o fabrică, câteva ore pierdute pe zi nu este deloc grozav. Costurile noastre de transport vor crește", a apreciat reprezentantul companiei.
Potrivit profesorilor Hayward și Phinnemore, chiar și în cazul în care Marea Britanie nu părăsește uniunea vamală, după cum a sugerat Partidul Laburist aflat în opoziție, acest lucru nu ar rezolva problema frontierei dintre Irlanda și Irlanda de Nord. Produsele agricole, de exemplu, nu intră sub incidența uniunii vamale, astfel că va trebui să se efectueze controale pentru a asigura respectarea reglementărilor stabilite.
În timp ce Regatul Unit sugerează că tehnologia poate reduce la minimum perturbările prin intermediul așa-numitei frontiere inteligente, punctele de supraveghere și de inspecție ar fi totuși necesare, spun cercetătorii.
În acest context, companiile iau măsuri pentru a se proteja. Chiar înainte de referendumul pentru Brexit, Lakeland a cumpărat o fabrică de lapte la nord de graniță, permițându-i să își proceseze laptele din Irlanda de Nord acolo, în cazul unui “hard” Brexit.
Dar aceasta nu este singura problemă pe care trebuie să o rezolve premierul britanic Theresa May. Având în vedere că nici un acord comercial de liber schimb, nici o tehnologie inovativă nu vor putea rezolva problema frontierelor, May ar putea fi nevoită să acorde Irlandei de Nord un statut special în cadrul UE sau să păstreze prevederi legislative europene, pentru a evita frontiera.
Soluțiile nu sunt, însă, nici pe placul susținătorilor Brexitului, dar nici pe al celor care vor să rămână în UE. Premierul Scoției, Nicola Sturgeon, a anunțat deja că, în cazul în care Irlanda de Nord va primi statut special, parlamentul de la Edinbourgh va cere același lucru pentru Scoția, țară în care majoritatea a votat pentru rămânerea Regatului Unit în UE.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS