Adio traiului “dolce far niente”! Europenii renunta la bautura din care consuma peste jumatate din productia mondiala
La Madrid, adancirea problemelor economice afecteaza inclusiv simbolul statelor din sudul Europei: cafenelele locale. In toata regiunea, clientii abandoneaza terasele – considerate de multi sufletul unei vieti sociale active – in vreme ce somajul, taierile salariale si taxele tot mai mari fac ravagii in bugetul spaniolilor, scrie Wall Street Journal.
In timp ce in Europa consumul de cafea pe cap de locuitor ramane cel mai mare din lume, oamenii doresc si alternative mai putin costisitoare.
Trendul a schimbat la fata piata cafelei, unde sortimentul arabica a inceput sa piarda teren in fata adversarului direct, cafeaua robusta.
Pretul pentru boabele de cafea arabica a scazut cu 30% in acest an, in timp ce costul pentru robusta a crescut cu 18%. Aceste miscari sunt atribuite schimbarii cererii din Europa. Diferenta de pret dintre cele doua sortimente s-a redus semnificativ din cauza problemelor financiare de pe continent.
Robusta, adica ruda mai ieftina si mai usor de cultivat a cafelei arabica, este des folosita in cafeaua instant, datorita pretului accesibil. Boabele de arabica sunt de obicei folosite in cafenele.
Este greu de crezut ca europenii se vor intoarce la cafeaua arabica in viitorul apropiat, este de parere James Hearn, director in cadrul agentiei Marex Spectron. “Amestecurile cu un procent mai mare de robusta sunt mai ieftine, iar consumatorii par multumiti de savoare”, spune Hearn.
Spaniolii au redus portia zilnica de cafea de la 4 la 2 cesti
Nelson Sanchez, in varsta de 43 de ani, tata a trei copii, a fost disponibilizat dintr-o companie de constructii in urma cu 18 luni si se considera norocos ca si-a gasit de lucru ca portar intr-o cladire de apartamente din centrul Madridului. Dar cand salariul lunar a scazut de la 1.500 de euro la 910 euro, vizitele sale zilnice la cafenea au trebuit sa inceteze.
“Inainte puteam sa ma duc in fiecare zi. Acum ma duc doua zile pe saptamana, cel mult”, se plange Sanchez. “Trebuie sa te gandesti la viitor. Trebuie sa te gandesti mult si bine la cum cheltuiesti fiecare euro.”
Asa cum era de asteptat, nu toti consumatorii sunt dispusi sa renunte la cafea. Angel Lopez Castillo, agent de turism in varsta de 67 de ani, spune ca inca se poate lipsi de cativa euro pentru ritualul sau zilnic. “Ne permitem sa bem cafea. Doar ca nu ne permitem sa cumparam masini.”
Ceaiul, o alternativa mai ieftina, desi cu mai putin potential, nu este asteptat sa castige teren in baza dificultatilor economice din Europa. In afara de tari ca Irlanda si Marea Britanie, “ceaiul nu este un jucator important in Europa”, spune Joe Simrany, presedintele Asociatiei Ceaiului din USA.
Europa importa anual peste jumatate din productia mondiala de cafea
Desi cantitatea de cafea importata in Uniunea Europeana s-a mentinut la un nivel constant intre noiembrie 2011 si aprilie 2012, cifrele prezentate de tarile cu cele mai afectate economii spun o cu totul alta poveste.
Importurile de cafea din Spania au scazut cu 6,6% iar Italia a importat si ea cu 2,9% mai putin. In tari mai stabile economic, cum sunt Germania si Franta, s-au inregistrat cresteri usoare de 0,4%, respectiv 1,3%. Potrivit datelor de la Organizatia Internationala a Cafelei, Europa importa in fiecare an mai mult de jumatate din productia mondiala de cafea.
Spania are cea mai mare rata a somajului din Uniunea Europeana, aproape 25%, dar efectele crizei se fac resimtite si in Italia.
Afacerile cafenelor din Spania au scazut la jumatate
“De la inceputul anului, cei mai multi dintre clientii nostri si-au redus portia de la patru la doua cafele pe zi”, spune Luigi Cinquini, proprietarul unei cafenele din centrul orasului Milano. “Uneori, in loc sa ia un cappuccino sau alt tip de cafea mai scump, isi comanda doar un espresso. Acesta este efectul crizei.”
Principalii comercianti spun ca au observat o crestere in cererea pentru cafeaua robusta. Este o schimbare fata de anul trecut, cand pretul cafelei arabica a fost cel mai mare din ultimii 14 ani si robusta a fost preferata in amestecuri, pentru costul ei mai redus.
Intr-un raport publicat in aceasta luna de compania specializata in research si consultanta Euromonitor International, se arata cum comportamentul frugal al consumatorilor din ultima perioada indica faptul ca spaniolii se vor reorienta spre sortimente de cafea mai ieftine si branduri mai putin cunoscute.
La El Escudo, o cafenea modesta din centrul Madridului, afacerile au scazut la jumatate in ultimul an, potrivit proprietarului Juanma Dominguez. “Daca afacerea nu isi revine, vom fi nevoiti sa ne inchidem portile”, spune acesta.
Citeste si:
Pe acelasi subiect: