Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, acordul va permite transportatorilor autorizaţi din Regatul Unit să furnizeze servicii de transport aerian de bază între Marea Britanie şi cele 27 de state membre rămase în UE.

Drepturile vor fi condiţionate de acordarea de drepturi egale din partea Regatului Unit şi de condiţii care să asigure o concurenţă loială.

Acest acord urmează să fie aprobat de ambasadorii statelor membre în cadrul Comitetului Reprezentanţilor Permanenţi al Consiliului.

"Există o dispoziţie specială care presupune continuarea zborurilor regulate în temeiul obligaţiilor de serviciu public în scopul asigurării continuităţii serviciilor publice, în timp ce se efectuează adaptările necesare la noua situaţie. Un transportator aerian care deţine o licenţă de operare emisă de un stat membru al UE nu mai respectă cerinţele UE privind proprietatea şi controlul, ci se va supune unei dispoziţii speciale după Brexit, iar restricţiile partajate de coduri şi leasing de aeronave vor fi permise doar în anumite condiţii. Pentru a beneficia de aceste condiţii speciale, transportatorii aerieni vor avea la dispoziţie două săptămâni de la intrarea în vigoare a regulamentului să prezinte un plan precis şi complet care să stabilească măsurile necesare pentru a asigura respectarea deplină a cerinţelor de proprietate şi de control în maxim 6 luni de la data aplicării", potrivit comunicatului.

Regulamentul urmează să fie adoptat oficial atât de Parlament, cât şi de Consiliu. Acesta se aplică până la intrarea în vigoare a unui acord de transport aerian cu Regatul Unit sau până pe 30 martie 2020.

În conformitate cu principiile generale de luare a unor măsuri de urgenţă în caz de "no deal Brexit", acţiunile sunt unilaterale la nivelul UE, presupunând că Marea Britanie va recurge la reciprocitate.

Măsurile sunt de natură excepţională şi strict limitate în timp, scopul principal fiind de menţinere a conectivităţii de bază între UE şi Regatul Unit, precizează MT.