Decizia Iranului de a dezactiva sistemele de urmarire de la bordul petrolierelor face dificila o evaluare in privinta exporturilor de petrol.  Cea mai mare parte a celor 39 de petroliere iraniene este acum "invizibila".

Statul a cerut companiei care le opereaza (National Iranian Tanker Co - NITC) sa dezactiveze sistmele de emisie-receptie prin satelit ale cutiilor negre, folosite in transporturile navale pentru monitorizarea parcursului navelor, au declarat surse din industrie pentru Reuters. 

"Statul iranian, ajutat de clienti, incearca sa ascunda cat mai mult posibil", a declarat un director de la o companie de stat care a facut afaceri cu Iran. 

Acest stat s-ar putea sa fi contracarat o presupusa reducere a livrarilor in martie prin acordarea de discounturi importante sub forma transportului gratuit, precum si a finantarii si asigurarii in termeni generosi, au afirmat surse.

Insumate aceste facilitati pot duce la o reducere de pret de pana la 10% pentru cumparator. 

Embargoul UE, activ de la 1 iulie, si sanctiunile financiare ale UE si SUA impotriva programului nuclear al Iranului au determinat o reducere a livrarilor de petrol iranian catre majoritatea destinatiilor occidentale si au atras promisiuni din partea unor cumparatori asiatici pentru scaderea achizitiilor. 

Vanzarile la pret redus si pe ascuns s-ar putea, insa, sa fi limitat sau chiar sa fi inversat declinul livrarilor, au spus sursele. 

"Cei implicati sunt foarte discreti acum. Nu vorbesc despre asta pe email, Yahoo sau telefonul mobil", a declarat seful pentru tranzactii cu titei la una din firmele importante de brokeraj de pe piata petroliera, informeaza Mediafax.

O verificare de catre Reuters a flotei iraniene de petroliere prin intermediul Sistemului Automat de Identificare (Automatic Identification System) in timp real a aratat ca doar sapte din cele 25 de petroliere mari au inca sistemele de emisie-receptie prin satelit active. De asmenea,e surse din industrie au afirmat ca doar doua din cele noua petroliere mai mici pot fi monitorizate. 

In mod normal, petolierele nu-si pot inchide sistemele de monitorizare, introduse pentru a imbunatati siguranta transportului naval si pentru a permite localizarea navelor. Navele sunt obligate de legislatia internationala sa aiba la bord un sistem de urmarire prin satelit in timpul calatoriilor pe mare. Proprietarul unei nave poate insa opri acest dispozitiv din motive de siguranta si cu permisiunea tarii unde este inregistrata nava.  Unele petroliere si-au dezactivat sistemele de monitorizare si anul trecut, in timpul razboiului civil din Libia, pentru a face tranzactii cu regimul Gaddafi. 

Ministrul iranian al Petrolului, Rostam Qasemi, a declarat ca exporturile de petrol ale tarii sunt stabile, la nivelul de anul trecut, de 2,2 milioane de barili pe zi. Afirmatia oficialului nu este insa sustinuta de analistii din domeniu.  Potrivit opiniei expertilor, exporturile vizibile de petrol au scazut la 1,9 milioane de barili pe zi in martie.  Aceste calcule sunt sustinute de unii dintre cei mai buni analisti din industrie, incluisiv Agentia Interrnationala pentru Energie si firma Petrologistics.  Noile estimari ale acestora indica exporturi iraniene in aprilie cu pana la 500.000 de barili pe zi sub nivelul de anul trecut. 

Problema este ca nu exista dovezi clare ca livrarile Iranului chiar au scazut sau ca sunt inmagazinate, noteaza Reuters.  Milioane de barili de petrol depozitate pe petroliere iraniene in urma cu numai cateva saptamani par sa fi disparut, arata datele de monitorizare a transporturilor navale. 

Un trader din Singapore a declarat ca Iranul a reusit sa vanda tot titeiul depozitat pe sase nave aflate in largul portului din Singapore la inceputul acestui an. Cumparatorii au fost mai ales din China si Coreea de Sud.  Avand in vedere lipsa de vizibilitate a navelor iraniene, va fi tot mai dificil de urmarit depozitarea pe petroliere a titeiului. Surse din industrie afirma ca unele petroliere depozitau 12 milioane de barili de petrol in martie. Acum aceasta cantitate a disparut. 

Cumparatorii cei mai importanti ai petrolului iranian sunt China si India, insa ambele tari sunt foarte discrete in aceasta privinta, potrivit Reuters.  Teheranul va avea chiar si o flexibilitate mai mare in a-si ascunde livrarile de petrol. Compania de stat NITC va intra in mai in posesia primelor nave dintr-un lot de 12 superpetroliere comandate in China.