Transportatorii, in greva pe termen nelimitat. Prelungirea protestului va afecta aprovizionarea magazinelor
UPDATE Prelungirea grevei transportatorilor mai mult de doua zile va afecta aprovizionarea marilor retele de magazine in special cu produse proaspete, precum fructe, legume, lapte, carne si peste, arata Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR).
"In prezent, retelelele de magazine membre ale AMRCR au stocurile asigurate, insa daca greva va dura mai mult de doua zile putem anticipa ca vor aparea probleme in primul rand la produsele proaspete - legume, fructe, lapte, carne si peste, dar ulterior si stocurile celorlalte marfuri vor avea de suferit", a declarat, intr-un comunicat, Delia Nica, director executiv al AMRCR.
Asociatia spera ca partile implicate sa gaseasca solutii la problemele transportatorilor, printre care si cresterea accizei la carburanti.
Transportatorii de marfuri au oprit, luni, lucrul pe termen nedefinit, cu riscul de a lasa magazinele goale tocmai acum, in prag de sarbatori. Sindicatele din Confederatia Nationala Rutiera spun ca au epuizat "toate mijloacele diplomatice" in relatia cu autoritatile, care nu isi respecta angajamentele.
Cea mai recenta lovitura de care se plang camionagii este cresterea accizei la carburanti, care ii va face sa piarda lupta cu concurenta din strainatate.
Greva transportatorilor pune in pericol aprovizionarea magazinelor chiar inainte de Craciun. Sute de companii au anuntat ca nu vor mai transporta nici un produs, inclusiv alimente, catre marile magazine, pana la rezolvarea revendicarilor.
Reprezentantii patronatelor din transporturi sunt nemultumiti de introducerea accizei de 7 eurocenti, care va scumpi carburantii, de starea infrastructurii rutiere, dar si de amenzile si taxele foarte mari pe care le platesc soferii de TIR.
"Satui sa tot astepte respectarea angajamentelor Ministerului Transporturilor in ceea ce priveste imbunatatirea contextului legislativ in care isi desfasoara activitatea, transportatorii din toata tara sunt decisi ca incepand din data de 9 decembrie sa inceteze activitatea specifica", se arata intr-un comunicat al Confederatiei Nationale Rutiere, transmis presei saptamana trecuta.
"Actualul ministru al Transporturilor nu a raspuns la niciuna din adresele transmise de patronatele din transporturi de la momentul preluarii mandatului, intelegand sa se intalneasca, dupa modelul fostului ministru Relu Fenechiu, doar cu «apropiati» ai ministerului cu care de altfel, in ultimele saptamani, se «aranjeaza» pe sest legislatia", se mai spune in comunicat.
Pe de alta parte, transportatorii rutieri de marfuri arata ca mai primesc inca o lovitura de la Guvern prin scumpirea carburantilor, prin cresterea accizei si prin noua taxa de 7 eurocenti.
"Transportatorii autohtoni nu pot intelege si nici nu pot accepta explicatiile lipsite de logica prin care Guvernul incearca sa justifice abuzul comis. Astfel, «amortizarea» celor 7 centi pe fondul presupuselor predictii privind scaderea cotatiei internationale a barilului este o aberatie si un non sens, atat timp cat, intr-o asemenea situatie, in tarile europene pretul carburantilor va fi mai mic decat in Romania, fapt ce arunca si mai mult transportatorii romani in afara competitiei din piata europeana si regionala. Daca totusi o astfel de masura ar capata sens, este si mai de neinteles rationamentul aceluiasi guvern care, crescand efortul transportatorilor autohtoni ce alimenteaza cu carburant in tara noastra, doresc sa construiasca cu prioritate autostrazi in afara fluxurilor si coridoarelor de transport comercial, utilizand sumele ce spera a fi colectate din noua taxa", potrivit sursei citate.
Din Confederatia Nationala Rutiera fac parte doua federatii, care cuprind la randul lor mai multe asociatii de profil.
Arad: Trafic ingreunat pe DN 7, spre frontiera cu Ungaria
Aproximativ 150 de soferi de camioane participa, luni dimineata, la un protest pe DN 7, spre Vama Nadlac, traficul rutier desfasurandu-se cu dificultate din cauza coloanei de automarfare care se deplaseaza cu viteza redusa, scrie Mediafax.
Peste o suta de soferi de camioane s-au adunat pe centura rutiera de nord-vest (parte din DN 7) a municipiului Arad, luni dimineata, pentru a participa la un mars de protest cu tot cu camioane, iar ulterior s-au alaturat alti 50 de soferi, astfel ca la ora transmiterii acestei stiri coloana de automarfare care se deplaseaza cu viteza redusa spre frontiera cu Ungaria din zona Vamii Nadlac a ajuns la peste 150 de vehicule.
Secretarul general al Confederatiei Nationale Rutiere (CNR), Mayer Siegfried, care participa la actiunea de la Arad, afirma ca soferii vor protesta pe termen nelimitat, pana cand se ajunge la o intelegere cu Guvernul privind revendicarile.
"Pe tot parcursul zilei ni se vor alatura si alti soferi. De la Pecica ne vom intoarce pe soseaua de centura din Arad, unde ne-am adunat, si vom participa la scurte marsuri sau vom stationa pe marginea drumului, fara sa blocam traficul", a declarat secretarul general al CNR.
Din cauza coloanei de automarfare, pe drumul spre frontiera cu Ungaria, respectiv spre Vama Nadlac, se circula cu dificultate.
Cluj: Peste 35 de soferi de camioane protesteaza pe Autostrada Transilvania, la Gilau
Peste 35 de soferi de camioane protesteaza si pe Autostrada Transilvania, la Gilau, judetul Cluj, ei parcand autovehiculele pe o banda de circulatie de pe fiecare sens, fara a bloca insa traficul, si spun ca sunt nemultumiti de introducerea accizei la motorina.
Soferii au parcat camioanele pe Autostrada Transilvania, la Gilau, ocupand cate o banda de circulatie pe sens, dar fara a bloca traficul rutier.
Ioan Muncaciu, reprezentantul Asociatiei Micilor Transportatori Cluj, a declarat ca protestul a fost declansat fata de introducerea accizei la motorina, de 7 eurocenti pe litru, si fata de amenzile mari percepute transportatorilor de catre Politia Rutiera.
"Protestam fata de acciza pe motorina, care ne afecteaza afacerile, dar nu am dorit sa blocam traficul si drumurile. La un camion sub sapte tone, care inregistreaza 150.000 de kilometri parcursi anual, noua acciza va duce la o crestere cu 2.700 de euro pe an la factura de alimentare cu combustibil. O firma care are zece camioane va trebui sa plateasca in plus 27.000 de euro anual. Asta inseamna ca se inchid afacerile transportatorilor, din cauza costurilor prea mari. De asemenea, protestam si fata de amenzile prea mari aplicate de Politia Rutiera. Am semnat in mai o minuta cu autoritatile centrale in care ni s-a promis ca amenzile vor fi reduse, dar nu s-a intamplat nimic", a spus Muncaciu.
Potrivit acestuia, soferii clujeni asteapta semnale de la Bucuresti, de la liderii asociatiilor de transportatori, pentru a decide ce actiuni vor intreprinde in continuare.
Si in Sibiu, traficul pe centura ocolitoare a municipiului este complet blocat, luni dimineata, din cauza protestului transportatorilor, in zona fiind oprite peste 120 de autovehicule de mare tonaj, iar mai multe echipaje de Politie incearca sa fluidizeze circulatia.
Pe acelasi subiect: