Metrorex şi Alstom au semnat contractul pentru noile trenuri pentru magistrala din Drumul Taberei. Cum arată Metropolis, care circula și la Londra, New York și Paris
Metrou
Contractul de achiziţie pentru noile trenuri de metrou ce vor circula pe Magistrala 5 Drumul Taberei a fost semnat, miercuri, între Metrorex şi Alstom, informează Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC).
"Astăzi, în prezenţa ministrului Lucian Bode, la sediul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, s-a semnat între Metrorex şi Alstom contractul ce are ca obiect achiziţia de 'Trenuri noi de metrou destinate pentru Magistrala 5 de metrou, tronsonul Drumul Taberei - Iancului'. Contractul are o valoare de 103.244.383,49 euro, echivalentul a 490.503.741,52 lei fără TVA, şi este finanţat din bugetul de stat şi credit de la Banca Europeană de Investiţii", potrivit unui comunicat al ministerului.
Potrivit sursei citat, obiectul contractului îl reprezintă livrarea unui număr de 13 trenuri la 30 de luni de la semnarea acestuia. Totodată, contractul mai prevede, pe lângă cele 13 trenuri, posibilitatea achiziţionării suplimentare a 17 garnituri.
Noile trenuri achiziţionate vor circula pe Magistrala 5, pusă în funcţiune cu călători în luna septembrie a acestui an, şi vor asigura în acelaşi timp îmbunătăţirea condiţiilor de transport cu metroul.
"Suntem, aşadar, într-un moment în care putem spune că închidem, aşa cum era normal să se întâmple, acest proiect. Vorbim aici de Magistrala 5 Drumul Taberei. Din punctul meu de vedere, acest proiect era incomplet fără acest contract de achiziţie. Cele 13 rame de metrou, plus posibilitatea de a extinde acest contract cu încă 17 rame, vor asigura necesarul de material rulant pentru această magistrală. Eu mă bucur că, după ce în luna septembrie, când am reuşit să dăm în trafic pentru călători Magistrala 5 împreună, iată că la câteva luni reuşim, după şase ani, să închidem şi această componentă a contractului. Este fără îndoială un motiv de bucurie pentru noi şi pentru Metrorex. În acelaşi timp ne gândim cu multă amărăciune la faptul că, totuşi în România, ţară membră a Uniunii Europene, un contract de achiziţie a fost blocat atâta timp. Asta ne întăreşte nouă convingerea că sunt necesare măsuri de creştere a capacităţii administrative a statului în ceea ce priveşte implementarea marilor proiecte de dezvoltare a infrastructurii sau de diverse proceduri de achiziţie pentru modurile de transport. Este o prioritate a Guvernului Orban să promoveze modificarea legislaţiei pentru simplificarea procedurilor de achiziţie şi introducerea completurilor specializate pe astfel de achiziţii", a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Bode.
Şeful de la Transporturi a menţionat că se doreşte extinderea acestui demers de înnoire a parcului existent cu achiziţia de material rulant nou prin Programul Naţional de Recuperare şi Rezilienţă.
"Ştiţi bine, România are la dispoziţie 30,4 miliarde de euro din acest mecanism de recuperare şi rezilienţă, iar propunerea noastră este ca proiectele de infrastructură care îndeplinesc toate condiţionalităţile, de mediu şi digitalizare, impuse de acest mecanism, să fie semnate până în anul 2022 şi lucrările să fie finalizate până în 2026. Suntem pregătiţi să depunem proiecte pentru minim 9,3 miliarde de euro şi maximum 17 miliarde de euro, care îndeplinesc astăzi aceste condiţionalităţi. Din analizele noastre aici avem cuprins şi material rulant nou, atât pentru calea ferată, cât şi pentru metrou. Aşadar vom avea o axă de finanţare importantă pe care trebuie să o accesăm până în 2026", a precizat Bode.
Oficialul a adăugat că speră ca, în 2021, să fie semnat contractul proiectare şi execuţie pentru extinderea Magistralei 5.
"Categoric, pentru celelalte proiecte de extindere a reţelei de metrou din Bucureşti, şi mă refer la extinderea M5, sper ca acest contract de proiectare şi execuţie să fie semnat anul viitor. S-a depăşit şi etapa de preselecţie pentru M6, tronsonul 1 Mai - Tokyo, şi se va semna contractul pentru realizarea structurii. Am dat doar două exemple de proiecte pentru care este absolut necesar să avem şi material rulant nou, de ultimă generaţie. Este, de asemenea, un obiectiv al nostru să susţinem dezvoltarea relaţiilor între beneficiarul Metrorex şi universităţile de profil, în beneficiul tuturor, pentru că vedem cât de greu am reuşit să găsim oameni bine pregătiţi pentru a fi angajaţi", a subliniat ministrul Transporturilor.
Într-un interviu recent, directorul general al Alstom pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova, Gabriel Stanciu, a precizat că acesta este primul contract pentru trenuri, pentru material rulant, al Alstom în România.
"Este o premieră importantă pentru noi. Alstom e un gigant mondial în producţia de trenuri de toate tipurile şi foarte multe ţări le folosesc de mulţi ani, iar la noi nu au circulat deloc, în tot acest timp. Peste 10 milioane de oameni sunt transportaţi zilnic cu trenuri Metropolis în toată lumea. Trenuri de metrou de la Alstom circulă în alte 25 de oraşe, între care Amsterdam, Dubai, Lausanne, Londra, New York, Paris, Sydney - ca să menţionez doar câteva, în ordine alfabetică. Prin acest contract le va avea şi Bucureştiul, deci suntem într-o companie selectă!", a spus Stanciu, pentru Agerpres.
Potrivit acestuia, prima garnitură este prevăzut a fi livrată în mai puţin de 30 de luni de la semnarea contractului. După ce procedurile de testare şi omologare vor avea un rezultat satisfăcător, celelalte unităţi vor fi livrate imediat după această validare, a adăugat el.
Întrebat cum vor arăta noile trenuri care vor circula pe M5, Gabriel Stanciu a menţionat că, potrivit cerinţelor beneficiarului, trenurile vor avea o configuraţie specifică, personalizată pentru metroul din Bucureşti: caroserie din oţel inoxidabil, 114 metri lungime şi 3 metri lăţime, asigurând o capacitate totală de 1.200 de pasageri/tren.
Fiecare tren va avea şase vagoane cu câte 216 locuri într-o dispunere longitudinală şi vor asigura două zone speciale de acces destinate pasagerilor cu dizabilităţi. Configuraţia finală, culorile şi finisajele vor fi complet personalizate în funcţie de cerinţele clientului, în etapa de proiectare.
Pe acelasi subiect: