Adrian Zamfira, director general la
KuBu Stream, un furnizor de solutii avansate pentru comertul electronic, specializat in livrarea de
magazine online "la cheie", aproape ar paria ca in ultimii doi ani de criza, 80% din
unitatile de pe net au sucombat.
Numai ca in fiecare zi, ca in orice piata, apar jucatori noi, atrasi mai ales de mirajul ca nu este deloc greu sau scump sa faci un magazin virtual.
Acum, cei care au iesit din piata se gandesc poate pentru prima data ca, de fapt, administrarea unui astfel de magazin nu e "o joaca", asa cum parea la inceput.
"Unii au inchis de tot, altii au lasat magazinul sa existe pe net, dar nu mai onoreaza comenziile sperand sa-l vanda. Nu cred ca va cumpara cineva un astfel de magazin pentru ca lasandu-l in paragina si-a cam stricat imaginea. De asemenea, nu stiu multe persoane care sunt dispuse sa cumpere pe sumele cerute", explica Adrian Zamfira situatia din piata.
"Au existat cateva achizitii importante cu cifre usor exagerate in presa (sau cu preluari de datorii adaugate ca pret de vanzare - vezi inclusiv emag sau pcgarage unde achizitia s-a facut de furnizorul unde era datoria) care au marit pretul cerut de posesori actuali. De asemenea, investitia in SEO/marketing sau baza de date de clienti ii determina pe posesori sa incerce sa le vanda cu preturi mari sau sa le tina in "paragina" 2-3 ani pana isi revine piata si le relanseaza"", puncteaza el.
La ora actuala, sunt scoase la vanzare multe magazine virtuale. Nu este vorba de nume mari in domeniu, ci de magazine online mai mici.
Proprietarii le scot la vanzare tot pe Internet, bineinteles, si anunturi de acest gen se pot gasi pe mai multe portaluri.
Care este insa pretul corect pentru un magazin online?
"Pretul corect pentru un magazin online se stabileste in functie de numarul de clienti existenti si estimarea lor pe urmatorul an vis-a-vis de istoric (un pret per client existent + un pret per potentialul de a vinde in urmatoarele 12 luni). Orice alta evaluare nu e realista pentru ca orice inseamna SEO, marketing facut, branding, awareness in online nu mai are valoare dupa 6 luni, daca tu nu-l mai faci. Si multe magazine n-au mai facut nimic de 10-12 luni sau mai mult", mai spune seful KuBu Stream.
La randul sau,
Florinel Chis, Managing Partner la Candoo, este de parere ca sunt doua situatii in care magazinul online ajunge sa fie scos la vanzare.
Prima este data de problemele financiare, iar a doua de dorinta patronului de exit "pentru a scapa de bataie de cap si pentru a dezvolta alte business-uri online (ex: Gabi Vasile - vanzare Pc garage catre Fit distribution)".
"Pentru o oferta buna, oricine isi vinde business-ul", puncteaza Florinel Chis.
Mai departe,
Liviu Taloi, consultant pentru cei care dezvolta magazine online, spune ca in ultima perioada a auzit de multe oferte de vanzare, dar ca cei mai dornici de exit sunt, de regula, antreprenorii care nu si-au facut bine planul de afaceri.
"Au crezut ca va fi mai simplu decat s-a dovedit ca este. Si-au dat seama intre timp ca nu au suficiente resurse sa sustina afacerea, care nu merge de la sine, ci are nevoie de promovare, de clienti fideli si asa mai departe", afirma Liviu Taloi.
Unii proprietari de magazine online s-au bazat doar pe forta de munca proprie atunci cand au demarat astfel de afaceri, care pot parea foarte ieftine si usoare la prima vedere.
Consultantul spune ca pentru un singur om este destul de greu sa se ocupe singur de un magazin online, mai ales daca livrarile le face in Bucuresti, un oras foarte mare.
"Nu spun ca este imposibil, ci doar ca omul respectiv ca sa aiba succes trebuie sa faca si marketing, sa urce si produsele pe site, sa faca si aprovizionare si livrari. Nu oricine are capacitatea de a se descurca bine cu toate astea", explica Taloi, care adauga ca, de exemplu, in Bucuresti, mai mult de cinci aprovizionari si cinci livrari intr-o zi nu se pot face.
In ceea ce priveste "pretul corect" pentru un magazin online, consultantul crede ca daca afacerea nu e pe profit, chiar si "mascat contabiliceste", nu merita cumparata.
"Sa zicem ca un multiplu intre 2,5 si 5 la profitul brut este cel corect pentru cumpararea unei afaceri online, dar nu trebuie gandit ca tu cumperi site-ul, ci trebuie vazut daca business-ul din spate este sau nu sustenabil pentru ca un site se poate face usor", puncteaza expertul.
Adrian Zamfira de la Kubu mai arata ca pentru unele magazine este mult mai ok sa fie facute de la zero decat sa fie dezvoltate pe platforme vechi.
"Sunt cazuri si cazuri. Nu stiu daca este oportun sa discutam vanzarea un magazin online vechi, cat mai ales despre faptul ca magazinele online vechi si neprofitabile se vor inchide si vor aparea altele noi, cu tehnologii si solutii noi si in ajutorul lor (logistica automata, interfata si usabilitate client mult imbunatatite)", spune Zamfira.
Florinel Chis de la Candoo crede, la randul sau, ca efervescenta din online nu se apropie nicidecum de final.
"eMAG isi va largi portofoliul de produse. Lucrul acesta poate fi obtinut ori prin dezvoltarea unui nou canal, ori prin preluarea unui magazin existent. La fel, directorul evoMAG declara recent ca va prelua in perioada urmatoare cateva magazine specializate (ex: aparate foto) pentru imbunatatirea portofoliului de produse", puncteaza Chis.
El crede ca cel putin cateva zeci de magazine online sunt, la ora actuala, de vanzare si asta doar asa la o prima vedere superficiala asupra unei piete cu un potential enorm.