Romanii nu au simtit cresterea economica din ultimul an si jumatate. Crizele din Ucraina si Irak destabilizeaza din nou economiile europene
Desi economia romaneasca a crescut in ultimele 18 luni, aceasta evolutie nu a avut impact asupra consumatorilor romani, potrivit unui studiu GfK, potrivit caruia asteptarile privind economia, veniturile si dorinta de cumparare continua sa aiba valori negative.
"Economia romaneasca inregistreaza de circa 18 luni o crestere puternica. Se pare insa ca acest salt economic nu a avut deocamdata impact asupra consumatorilor", se arata intr-un comunicat al companiei de cercetare.
Astfel, asteptarile privind starea economiei, aflata in iunie la -10,4 puncte, se situeaza inca in teritoriul negativ, dar in crestere de la -17,2 puncte in martie si -16,1 puncte in urma cu un an. In acelasi timp, indicatorul privind veniturile este si el, cu toate ca doar marginal, sub media pe termen lung de zero puncte, situandu-se la -0,7 puncte. Comparativ cu luna martie, cand se situa la -8,2 puncte, indicatorul a crescut cu 7,5 puncte. Cu un an in urma, valoarea era de -5,3 puncte.
Dorinta de cumparare se situeaza la -14 puncte, la acelasi nivel ca si in luna martie. Comparativ cu iunie 2013, cresterea inregistrata este de 8,5 puncte. In luna mai, indicatorul se situa la -8,4 puncte, urcand deci la cea mai ridicata valoare din decembrie 2013.
Potrivit GfK, economia din statele Uniunii Europene (UE) continua sa se redreseze, insa crizele din Irak si Ucraina ar putea destabiliza cresterea economica.
"Consumatorii europeni isi recastiga si ei increderea. Acest lucru este reflectat in evolutia indicatorilor pentru asteptarile privind starea economiei si veniturile, si pentru dorinta de cumparare, in majoritatea tarilor incluse in sondaj. Indicele climatului de consum GfK pentru UE (28 tari) se situeaza in prezent la 9,1 puncte. Aceasta este cea mai ridicata valoare inregistrata din aprilie 2008, cand indicatorul se situa la 11,9 puncte", se arata intr-un comunicat al GfK.
Rezultatele sondajului GfK Climatul de consum Europa au la baza un studiu asupra consumatorilor realizat, la comanda Comisiei Europene, in tarile Uniunii Europene. Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane, reprezentand populatia adulta din 28 de tari UE.
Pe acelasi subiect: