Investitia in aur, atractiva pentru romanii cu bani
In ciuda crizei, romanii cu foarte multi bani investesc masiv in aur. Nu in inele, bratari sau lantisoare, ci in lingouri masive de pana la un kilogram. Desi pretul aurului a scazut in ultimul an, multi considera ca este un moment bun pentru a cumpara mai mult. Situatia este inversa in cazul oamenilor obisnuiti, pentru ca vanzarile de bijuterii obisnuite s-au redus cu 60%.
Una dintre bancile, care vand aur in lingouri de 24 de carate, a constatat ca, desi pretul aurului a scazut puternic anul acesta, clientii considera asta mai degraba o ocazie de a-si mari rezervele de aur. "Inclusiv in ultimele luni am vazut o intensificare aproape la nivel de dublare a tranzactiilor cu aur", a explicat Ionut Stanimir, purtatorul de cuvant al BCR.
Desi cele mai mult vanzari sunt cu lingouri de mici, de 100, 250 sau 500 de grame, exista si cumparatori interesati de cantitati mari de aur. De exemplu, unul dintre clientii BCR a cumparat nu mai putin de 40 de kilograme de aur. La pretul de astazi, aurul sau valoreaza aproape 1,5 milioane de euro.
Aurul este considerat cea mai sigura forma de protectie a averii, dar cumparatorii au si alte motive. "O parte din investitori investesc in lingouri, exact pentru a-si conserva valoarea averii lor, in timp ce o alta parte de investitori cumpara monede. De ce? Pentru a le face cadou. La nunti sau la botezuri, monedele de aur sunt un cadou din ce in ce mai frecvent", explica Ionut Stanimir, purtator de cuvant al BCR.
Pretul mondial al aurului este mai mic cu o treime fata de maximul din 2011. Dar, cu cat scaderea este mai mare, cu atat revenirea poate fi mai rapida.
"In ultima perioada am avut doua episoade de depreciere destul de accentuata. De obicei, asemenea tendinte se opresc si lasa locul unor miscari aproape la fel de accentuate in sens ascendent. Pe scurt, scaderile accentuate nu fac decat sa tensioneze si mai mult resortul in momentul in care va avea loc o reactie pozitiva", explica analistul Claudiu Cazacu.
Daca vanzarile de lingouri merg tot mai bine catre cei cu bani, situatia este total opusa la vanzarile de bijuterii obisnuite. "Vanzarile de bijuterii in Romania au scazut de la 15 tone in 2007, in momentul de fata se vand circa 6 tone, deci vanzarea de bijuterii este undeva la 40%", explica Mihai Pacioianu, reprezentant al Patronatului Bijutierilor din Romania.