Marius Ghenea, presedintele FiT Distribution si unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori locali, spune ca o afacere poate fi inceputa cu "orice suma, incepand de la zero si mergand pana la cifre foarte mari".

"Este insa important de stiut ca nu poti incepe orice afacere cu orice suma de bani: sunt tipuri de afaceri care prin natura lor au nevoie de un capital foarte mare de pornire, acestea sunt afacerile de productie industriala. Tot cerinte mari de capital initial au si afacerile de logistica si distributie, apoi cele de retail. Cu bani putini se poate incepe o afacere de servicii, unde pentru a avea succes, nu capitalul initial este important, ci valoarea echipei care porneste acest business", explica Marius Ghenea.

El crede ca in ultimii doi ani de criza tocmai antreprenorii mici au fost cei mai adaptabili si si-au restructurat cel mai bine si mai repede activitatea, astfel incat trec mai bine prin recesiune.

Ghenea arata ca ii este foarte greu sa se gandeasca la deschiderea unei afaceri ca o alternativa la emigrare, dar mai spune ca "un start-up antreprenorial in Romania poate fi o alternativa interesanta, mai ales pentru persoane tinere si foarte tinere".

"Pentru acest tip de persoane, pe de o parte exista un apetit de risc mai mare si, pe de alta parte, chiar daca nu vor avea succes cu afacerea, au suficient timp sa se gandeasca apoi si la emigrare, deoarece au toata viata inainte. Daca insa acea mica afacere deschisa in Romania are succes, persoana care a decis sa ramana are multe avantaje: pe langa o pozitie financiara afluenta (deoarece cu siguranta va castiga mai multi bani decat muncind in strainatate, daca afacerea lui merge bine), va mai avea si avantaje sociale (va avea o echipa, va fi apreciat de colegi si de prieteni pentru ca a reusit, va putea sa se bucure de acest succes intre ai sai, deoarece orice s-ar spune, plecarea in strainatate reprezinta totusi o alienare in plan personal si social, deci contine o doza de compromis, mai mica sau mai mare)", puncteaza antreprenorul.

El avertizeaza si ca "Romania nu va fi, inca multi ani de acum inainte, la fel de dezvoltata, de civilizata, de sigura si de placuta cum sunt unele tari europene, insa nu toate".

Presedintele FiT Distribution mai spune ca Guvernul a inchis, din pacate, multe afaceri mici dupa ce a introdus impozitul minim pe profit.

Ghenea, care este cunoscut ca business angel adica investeste in afacerile celor care nu pot dispune de resurse financiare semnificative, spune ca, in prezent, analizeaza mai multe proiecte de gen.

"Studiez mai multe proiecte in acest moment, insa as prefera sa investesc in afaceri specializate, de nisa, acolo unde in general exista o volatilitate mai mica pe timp de criza. Cred ca in general acolo este un bun refugiu pentru un investitor intr-o perioada de criza. Sumele variaza in functie de proiect, se poate merge de la cateva zeci de mii de euro (ca plafon minimal) si se poate ajunge la cateva sute de mii de euro sau chiar peste 1 milion de euro, in functie de proiect", explica Marius Ghenea, care detine una dintre cele mai mari companii de retail online si care a achizitionat anul trecut PCGarage.ro si ShopIT.ro.

El adauga insa ca trebuie specificat foarte clar ca "suma depinde foarte mult de necesitatile de finantare ale afacerii, nu de cat doreste antreprenorul sa obtina de la investitor".

"Din acest punct de vedere, numai o analiza comuna poate reliefa aceste necesitati reale de investitii, bazate pe niste obiective clare, insusite atat de antreprenor cat si de investitor", puncteaza acesta.

Intrebat ce tipuri de afaceri sau ce business-uri pot avea success acum, Marius Ghenea ar paria pe afacerile cu o valoare adaugata mare, respectiv pe cele super-specializate, "care chiar si in criza, pot sa reziste fara probleme, deoarece au marje mari de profit operational, care pot acoperi costurile fixe chiar si la o scadere semnificativa a volumului de vanzari".

"De asemenea, afacerile de nisa, care merg intr-o zona foarte mica, dar sustenabila, si care ocupand acea zona, nu mai pot fi usor inlaturate de concurenti, pentru ca isi pot apara foarte bine teritoriul si nu in ultimul rand, alte afaceri care pot avea succes chiar si in aceasta perioada de criza sunt cele care se afla in segmente de business cu o dezvoltare anti-ciclica, de exemplu business-ul online", explica el.

Antreprenorul povesteste, de altfel, ca analizeaza in prezent posibilitatea de a investi in afaceri online plus niste proiecte interesante in zona serviciilor specializate.

Curajul este un element - cheie daca vreti sa porniti o afacere.

Sfaturile lui Marius Ghenea:

1. Sa ai curaj si sa fii perseverent! Trebuie sa pleci de la inceput de la ideea ca orice activitate antreprenoriala, orice business, se caracterizeaza printr-o doza de risc si de incertitudine. Nimeni nu poate spune cu siguranta ca un business va fi de succes si, chiar daca a fost de succes o perioada, ca va fi intotdeauna de succes.

2. Sa nu cazi in capcane! Daca e sa vorbim insa despre anumite probleme reala de mentalitate ale unor antreprenori romani, cred ca principalele probleme la noi sunt excesul de imaginatie (ne imaginam de multe ori ca “tot ce zboara, se mananca”), faptul ca multi antreprenori nu stiu sa ia decizii rapid, asa cum ar trebui, nu sunt pregatiti nici macar minimal in domeniul financiar, dar mai mult, pentru ca vorbim de mentalitati, nu sunt nici macar interesati de managementul financiar al propriei companii (mult considerand ca “de-asta platim o contabila”, deci facand o confuzie grava intre gestiunea financiar-contabila si partea de planificare si management financiar).

3. Deleaga-ti din atributii! O alta problema de mentalitate pe care am remarcat-o frecvent este lipsa de delegare catre oamenii din echipa (pe motivul ca “eu ma pricep mai bine decat toti”). Cand se vor rezolva aceste probleme? In intregime, niciodata, insa cred ca noile generatii de antreprenori incep sa faca pasul catre o mentalitate antreprenoriala mai buna.

La randul sau, Radu Georgescu, presedintele GECAD Group, crede ca acum ar avea succes afacerile "care nu depind de geografie si care au un potential mult mai mare decat cele care sunt limitate la o anumita arie".

"Spre exemplu, chiar si in IT, industrie care nu a fost lovita atat tare de criza economica precum alte domenii, un business limitat la Romania are mai mult de suferit intr-o perioada economica dificila decat unul cu acoperire regionala sau internationala. Sunt piete unde, daca le-ai identificat correct si din timp, ai acum cresteri mari ce pot contracara scaderile de pe piata locala", explica Radu Georgescu.

Si el este de parere ca o afacere poate fi inceputa cu o suma mica de bani si ca nu iti trebuie cine stie ce capital ca sa pornesti pe drumul lung al antreprenoriatului.

"Poti incepe o afacere si cu bani putini. Depinde ce domeniu iti alegi. In software si Internet e mai usor sa incepi cu 2.000 de euro, dar nu cred ca se poate deschide un restaurant, spre exemplu, cu asa de putini bani", explica fondatorul GECAD.

Sfaturile lui Radu Georgescu:

4. Antreprenorul trebuie sa inteleaga ca batalia sa zilnica cea mai importanta este lupta pentru a fi pe profit. Aceasta este singura cale de supravietuire.

5. Daca business-ul are potential si nu mai are bani sa investeasca ori poate au nevoie de mai multe competente, sa caute finantare desi acum banii nu sunt chiar ieftini.

6. Antreprenorul roman are multiple surse de stress in prezent si cel mai mult isi doreste sa poate previziona ce i se intampla maine, dar, in Romania, mi-e teama ca perioada economica dificila in care ne aflam va mai dura cel putin un an. In afara tarii sunt multe piete care au inceput deja sa dea semne de revigorare, cum e cazul Statelor Unite, spre exemplu.

Mai departe, Florentin Banu, fondatorul BANUINVEST, care a creat si vandut doua mari afaceri de succes pe piata romaneasca - napolitanele Joe si lantul de supermarketuri Artima- spune ca nu ar trebui neglijate nici oportunitatile oferite de firmele muribunde care inca mai exista pe piata, dar care reprezinta businessuri bune.

Florentin Banu mai arata ca o afacere cu un buget intial intre 2.000 si 5.000 de euro este destul de dificil de pus pe picioare si ca cel mai probabil ar trebui sa fie "ceva foarte discret", eventual comert de mica anvergura sau un antreprenoriat in servicii, care sa nu necesite infrastructura sau mijloace fixe.

Sfaturile lui Florentin Banu:

7. Micii patroni trebuie sa inteleaga clientul. Daca nu se orienteaza spre necesitatile si asteptarile clientilor lor nu vor avea sanse de supravietuire. Nici dupa atitia ani de piata libera, multi patroni nu inteleg clientul, nu inteleg notiunea de calitate a serviciilor pentru clienti si a produsului comercializat =. Nu inteleg ca pretul este dat de piata nu de propriile costuri etc.

8.  Volumul si calitatea muncii a tuturor celor implicati in procesul economic trebuie sa creasca. Notiunea de productivitate a muncii este ceva ignorat de micii patroni ceea ce face ca ei sa se descurce foarte greu cu costurile activitatii lor. Multe costuri nu sunt constientizate de acestia. Nu exista cultura manageriala.

9. Sa se gandeasca foarte bine ce vor sa faca. Emigrarea nu face ca un roman sa fie fericit. Trebuie doar sa gaseasca o afacere in tara din care sa castige cam tot cat ar cistiga in strainatate si deja nu mai renteaza sa plece.

10. Sa fie orientat catre client, sa inteleaga costurile activitatii sale, sa se educe si sa devina un manager performant.

Florentin Banu mai spune ca nu vede o crestere reala a economiei romanesti decat cel mai devreme la sfarsitul anului viitor sau in 2012.  

De altfel, nici Marius Ghenea nu vede sfarsitul crizei aproape. "In Romania, din pacate, criza va mai dura nejustificat de mult, mai ales cand vedem ca aproape fara exceptie, toate tarile lumii aflate in categoria Romaniei (zonele emergente), ies deja din criza inca din 2010", explica antreprenorul.