In urma unei astfel de analize echipa manageriala poate propune o imbunatatire sau o schimbare radicala a planului strategic. Cercetarea joaca un rol important in prezicerea trendurilor viitoare si a directiei in care se indreapta compania.

In cadrul SWOT, punctele tari si cele slabe sunt privite ca factori interni, pe cand oportunitatile si amenintarile sunt considerati factori externi. Mai jos va oferim un model de studiu SWOT, care poate fi aplicat pe orice model de business:
 
Punctele tari – sau atributele pe care organizatia le poseda si care ii ofera un avantaj pe piata.

Potrivit Management Study Guide, acestea pot fi tangibile sau intangibile.

- Recunoasterea si popularitatea brandului
- Istoria brandului
- Reputatia
- Resurse financiare
- Competenta echipei
- Produse sau servicii inovatoare
- Localizarea (centrala sau intr-un loc ce ofera acces usor)
- Abilitati sau procese tehnologice avansate
- Conexiuni in industrie
- Expertiza
- Linie extinsa de productie
- Dedicarea angajatilor

Punctele slabe – caracteristicile firmei care stau in calea atingerii obiectivelor si factorii care nu se ridica la standardele necesare. Acestea trebuie minimizate sau eliminate.

- Capital limitat, datorii
- Lacune de expertiza si know-how
- Nerespectarea programului si a termenelor limita
- Gama redusa de produse
- Produse nediferentiate
- Localizarea
- Calitatea scazuta a serviciilor oferite
- Probleme de reputatie a brandului
- Utilaje invechite sau depreciate
- Investitii insuficiente in cercetare si dezvoltare

Oportunitati – factorii externi de influenta care pot fi folositi in favoarea firmei. In functie de valorificarea lor, compania se poate dezvolta mai mult, intr-un timp mai scurt.

- Fuziuni sau aliante strategice
- Schimbari in preferintele consumatorilor
- O piata noua sau una in curs de dezvoltare
- Competitori slabi
- Dezvoltarea infrastructurii
- Inovatii tehnologice
- Cererea in crestere de pe piata
- Atragerea de fonduri
- Sprijin din partea guvernului

Amenintari – factori externi care pun in pericol afacerea. Acestia nu depind de companie si nu pot fi controlati.

- Legislatia si birocratia
- Influenta politica
- Factori de mediu
- Economia
- Competitori mai cunoscuti, cu produse mai bune sau mai ieftine
- Acces redus la canale de distributie
- Taxele
-  Conditiile meteo, pentru afacerile sezoniere

De ce trebuie sa tinem cont atunci cand facem o analiza SWOT:

- Datele trebuie sa fie cat mai clare si obiective
- Cercetarea trebuie sa fie scurta si la obiect
- Conteaza situatia prezenta a firmei, nu proiectiile viitoare pentru aceasta
- La sfarsit este necesar sa raspundem la intrebarile: Cum ne putem folosi de punctele tari si cum le putem imbunatati pe cele slabe? Cum sa exploatam oportunitatile si cum sa ne ferim de amenintari?

Avantajele SWOT:

- Este simplu de facut
- Necesita putin timp si nici un efort financiar
- Duce la aparitia unor idei noi
- E o buna sursa de informare
- Reprezinta baza planificarii strategice
- Ajuta la depasirea problemelor si reajustarea obiectivelor
- E un bun instrument de prognoza

Trebuie sa se tina cont ca analiza este una orientativa si nu poate lua locul unui raport detaliat. In plus, aceasta isi poate dovedi eficienta doar daca sunt luate masuri in functie de rezultatele si concluziile la care s-a ajuns.