VTB, a doua mare banca din Rusia, este interesata de privatizarea CFR Marfa
VTB, a doua mare banca de stat din Rusia, vrea sa investeasca "cateva sute de milioane de euro" in regiunea Balcanilor in urmatorii ani. Printre proiectele institutiei de credit se numara si privatizarea CFR Marfa, a declarat pentru Bloomberg Atanas Bostandjiev, directorul general al VTB Capital, divizia de investitii a grupului rus.
VTB Capital a deschis saptamana trecuta un birou la Sofia pentru a facilita extinderea in sud-estul Europei, cautand sa acopere golul lasat de retragerea investitorilor occidentali din regiune din cauza crizei datoriilor de stat.
VTB Capital are filiale in Londra, Hong Kong, Singapore, Dubai, New York, Viena si Kiev.
"Voi fi multumit daca vom investi cateva sute de milioane de euro in urmatorii cativa ani in diverse proiecte din Bulgaria, Romania, Serbia si Grecia, direct ca banca sau prin sprijinirea clientilor. Exista oportunitati bune in energie, transporturi, telecomunicatii si agricultura. Vom analiza privatizarile planificate in Bulgaria, Serbia si Romania. Suntem interesati de privatizarea companiei feroviare de marfa din Romania. Serbia pregateste privatizari in sectorul bancar de care suntem interesati. Exista planuri similare in Slovenia si Croatia", a aratat Bostandjiev.
VTB Capital a preluat in toamna anului trecut, prin divizia austriaca BT Invest, o participatie de 80% la Bulgartabak, cel mai mare producator de tigarete din Bulgaria, pentru 100 milioane euro.
Guvernul de la Sofia se pregateste de asemenea sa privatizeze diverse participatii detinute la mai multe companii de utilitati, pentru a obtine fondurile necesare pentu a acoperi serviciul datoriei de stat.
VTB vizeaza de asemenea preluarea Vivacom, cel mai mare operator de telefonie fixa din Bulgaria, in parteneriat cu banca bulgara Corporate Commercial Bank. Fostul ministru bulgar de Finante Milen Velchev a fost numit director general al filialei VTB Capital de la Sofia.
Guvernul roman si FMI au convenit in luna decembrie ca CFR Marfa sa fie vanduta unui investitor strategic, intr-un proces care sa fie incheiat pana la sfarsitul lunii octombrie a acestui an si in care sa poata fi implicate Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si International Finance Corporation, divizia de investitii a Bancii Mondiale (BM).
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a publicat luna trecuta anuntul de selectarea a intermediarului pentru privatizarea CFR Marfa si asteapta oferte pana la 12 martie. Statul va publica prospectul de vanzare a actiunilor pana la jumatatea lunii iunie 2012 si va incheia privatizarea pana la sfarsitul lunii octombrie 2012, potrivit datelor anuntate in decembrie.