Consultantul fiscal sustine ca impozitul pe cifra de afaceri ar putea sa fie contrar prevederilor legislatiei europene.

“Impozitul pe cifra de afaceri este similar mai degraba cu TVA-ul si, prin urmare, guvernul trebuie sa faca o analiza pentru a determina daca este regulamentara introducerea acestui impozit in locul celui pe profit. Exista probabilitatea ca acest impozit sa fie contrar prevederilor Directivei Europene privind TVA-ul si, prin urmare, este de asteptat sa se puna in miscare procedura de infringement din partea Comisiei Europene”, a spus Milcev, citat de News.ro.

Reprezentantul EY Romania estimeaza ca aplicarea acestei masuri ii va afecta mai ales pe contribuabilii cu cifra de afaceri mare si profit mic, cum sunt companiile din retail si distributie, dar si societatile cu dificultati financiare.

In ceea ce priveste introducerea taxei de solidaritate din 2018, deocamdata nu este clar modul exact de calcul. “Este de asteptat ca prin aceasta abatere de la cota unica (modelul care a servit bine Romaniei de peste un deceniu) sa fie generate inechitati fiscale”, a completat Milcev.

Introducerea impozitului pe venitul global din 2018 a fost o a alta surpriza anuntata de noul Guvern, fara nicio pregatire prealabila.

“In momentul de fata, legislatia fiscala, sistemul informatic al ANAF si - desigur - obisnuinta contribuabilului de ani de zile sunt bazate pe impozitarea cu cota unica. Nu este deloc clar de ce se impune aceasta modificare de sistem, care vor fi schimbarile principale si in ce fel complicatiile inerente acestei schimbari o sa merite tot efortul”, a adaugat Milcev.

Isarescu, despre contributia BNR la programul de guvernare: Independenta BNR nu inseamna lipsa de colaborare cu Guvernul

Pe de alta parte, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR), Mugur Isarescu, a refuzat sa confirme sau sa infirme daca membri ai conducerii BNR au participat la realizarea programului de guvernare al noului guvern, sustinand ca ideile cuprinse in acesta se gasesc ”in orice manual de politici economice”, iar independenta bancii centrale nu inseamna lipsa de colaborare cu Guvernul.

Mugur Isarescu a afirmat ca nu crede ca ideea impozitului pe cifra de afaceri a venit din partea BNR, dar a subliniat ca independenta BNR nu slabeste daca reprezentantii bancii centrale se asaza la masa negocierilor cu membri ai Guvernului.

”Nu slabeste deloc independenta BNR daca ne asezam la masa discutiilor. Ideile care sunt atribuite ca pornind de la BNR se gasesc in orice manual de politici economice. Nu trebuie sa plece neaparat de la un personaj care lucreaza la BNR. Important e cine le recepteaza, cum le recepteaza si cum le pune in practica. (...) Intrebarea trebuie s-o puneti celor de la Finante. Nu cred ca a plecat de la noi”, a declarat Isarescu.

Guvernatorul a subliniat ca specialistii BNR trebuie sa fie neutri din punct de vedere politic atunci cand se exprima in spatiul public.

”Sute de specialisti lucreaza in BNR, ei sunt neutri in manifestarea publica. Pot avea inclinatii de stanga, de dreapta, de centru. Nu au voie sa fie manifesti, dar credinta lor este credinta lor, din punct de vedere ideologic”, a afirmat Isarescu.

Circa jumatate dintre companiile din Romania vor plati impozite mai mari statului in cazul in care Guvernul introduce impozitul de cifra de afaceri in locul celui pe profit in 2018, iar una din trei firme active risca insolventa deoarece nu va putea sa acopere povara fiscala in crestere, arata un studiu de impact realizat de Iancu Guda, presedinte al Asociatiei Analistilor Financiar-Bancari din Romania (AAFBR) si lector al Institutului Bancar Roman (IBR).

Noul program de guvernare al coalitiei PSD-ALDE prevede ca toate firmele din Romania vor plati, de la 1 ianuarie 2018, un impozit pe cifra de afaceri in locul impozitului pe profit, care va disparea.

Masura, o mare noutate fiscala, aduce beneficii statului, care incaseaza bani indiferent daca firmele fac sau nu profit, si dezavantajeaza puternic companiile, mai ales cele aflate la inceput de drum, care vor plati sume tot mai mari pe masura ce se dezvolta.

Masurile sunt justificate de PSD prin faptul ca Romania are cel mai mic grad de colectare a veniturilor la buget din Uniunea Europeana, insa au fost criticate dur de patronate si de oamenii de afaceri.