17.700 de romani si-au pus titlul de „doctor“ pe cartea de vizita in ultimii cinci ani. Numai 10% il meritau
Romania trece printr-o faza de restructurare a sistemului de invatamant, iar unul dintre cei mai importanti pasi ai acesteia il reprezinta corelarea dintre competentele si pozitiile obtinute de catre cei care lucreaza in sistem.
Universitatile au devenit in ultimii ani cetati inchise, in care promovarile si numirile in functie ale profesorilor se faceau dupa gradul de rudenie si nu dupa numarul de lucrari stiintifice publicate la nivel international. Exigentele impuse in organizarea examenului de bacalaureat si topul universitatilor reprezinta primele incercari majore ale Guvernului de a restructura sistemul de invatamant si de a pune in valoare competentele si rezultatele cercetarilor pe care le obtin cei care formeaza elita intelectuala a tarii, scrie Ziarul Financiar.
Situatia actuala din universitati a scazut interesul profesorilor romani pentru realizarea de articole stiintifice care sa fie publicate in reviste de specialitate recunoscute pe plan international dupa standardele ISI (institutie recunoscuta pe plan international in domeniul monitorizarii si recenzarii publicatiilor stiintifice, care realizeaza un indicator folosit la constituirea unor prestigioase clasamente internationale ale universitatilor).
Topul universitatilor romanesti, unul dintre cele mai controversate proiecte din Legea educatiei, a readus in atentie problema "fabricilor de diplome" in care s-au transformat institutiile de invatamant in ultimii ani: 17.743 de romani au primit diplome cu titlul de "doctor" in perioada 2007- 2011, ceea ce inseamna ca, anual, pe piata muncii au iesit peste 3.500 de tineri posesori ai celor mai inalte calificari oferite de invatamantul romanesc.
"Desi asistam la o crestere exponentiala a numarului de absolventi de doctorat, problema nu o reprezinta numarul acestora, pentru ca nu stam foarte grozav din acest punct de vedere. Problema majora este discrepanta dintre numarul mare de romani care primesc titlul de «doctor» si rezultatul muncii lor de cercetare. Cred ca numai 10% din acestia au lucrari stiintifice care au aparut in publicatii internationale sau care au stat la baza unor brevete sau inventii inedite", este de parere Mircea Miclea, fost ministru al educatiei si actual presedinte al Comisiei prezidentiale pentru analiza si elaborarea politicilor din domeniile educatiei si cercetarii din Romania.
Citeste si
Cat de profitabile sunt cupoanele de reduceri de 90% pentru clienti