Afacerea Romgaz: Ioan Niculae se credea sef al celor sase combinate chimice. Oficialii acceptau
Ioan Niculae s-a autointitulat presedintele grupului de firme InterAgro alcatuit din sase combinate chimice - desi fiecare este personalitate juridica distincta - iar factorii decizionali din Ministerul Economiei, ANRE si Romgaz l-au tratat ca pe sef al grupului, preluand argumentele acestuia.
Ioan Niculae a stabilit relatii la nivel de minister si Romgaz, desi societatea pe care o reprezenta nu indeplinea cerintele pentru a beneficia intre anii 2008-2010 de facilitati, nici macar in cunatum de 17 dolari/mmc, asa cum beneficiase intre 2005-2007, au declarat, pentru Mediafax, surse judiciare.
Desi stia ce datorii avea catre Romgaz, prin interpusi, Niculae, a obtinut decizii ale ministrului Economiei, "prin care interesul sau financiar era aparat in dauna bugetului public", au precizat sursele citate.
Omul de afaceri a obtinut reducerile comerciale prin justificarea formala ca este un mare consumator industrial, care produce ingrasaminte chimice si are peste 6.000 de angajati pe care va trebui sa-i disponibilizeze daca statul nu ii acorda sprijin. Din productia de ingrasaminte chimice obtinuta, cea mai mare parte insa a exportat-o.
Pentru a accesa facilitatile oferite de Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri (MECMA) si Romgaz, obtinute in urma influentelor exercitate de Niculae, acesta a creat formal grupul de firme InterAgro si s-a autointitulat presedinte al acestui grup, sustin sursele citate.
Ion Niculae sustinea ca grupul este format din sase combinate chimice, respectiv Amurco Bacau, Viromet Victoria, Nitroporos Fagaras, Ga Pro Chemicals Savinesti, Donau Chem Turnu Magurele, Amonil Slobozia.
InterAgro, prin obtinerea de licente de la ANRE, furnizeaza gaze naturale la cele sase (din opt) combinate chimice autohtone, despre care Niculae lasa sa se inteleaga ca ar fi proprietarul lor, sustin anchetatorii, care precizeaza ca nu exista niciun act din care sa rezulte ca cele sase combinate l-au ales ca presedinte sau l-ar fi imputernicit sa le reprezinte in relatiile cu tertii.
Combinatele sunt persoane juridice distincte, inregistrate la Oficiul national al registrului Comertului, nefiind subordonate InterAgro, spun sursele citate. Combinatele chimice figureaza in calitate de consumatori/consumatori intreruptibili de gaze naturale si nu SC InterAgro SA, aceasta fiind doar furnizor de gaze naturale.
Potrivit anchetatorilor DIICOT, nici macar contractele de consortiu si de procesare incheiate de InterAgro cu cele sase combinate nu le schimba acestora calitatea de persoane juridice distincte, actele atestand doar relatiile comerciale existente intre ele. Totodata, contractele nu schimba nici calitatea de furnizor al InterAgro in aceea de consumator intreruptibil, consumatorii interuptibili ramanand doar combinatele chimice.
Ioan Niculae, profitand de influentele sale si de autoritate obtinute, controla combinatele nu numai raportat la cantitatea de gaze livrate, ci inclusiv la desfacerea pe piata a produselor chimice rezultate.
Potrivit surselor citate, omul de afaceri a intampinat cateva probleme in scopul urmarit, dar "nu s-a sfiit sa ameninte cu inchiderea celor sase combinate si cu disponibilizarea angajatilor, creand astfel falsa impresie ca l-ar interesa problemele sociale ale societatii romanesti, cand de fapt nu urmarea decat interesul sau". A amenintat si cu declansarea protestelor sociale, apeland in acest sens la liderii sindicali din industria chimica, iar "pentru a fi sigur de realizarea scopului sau, Niculae s-a deplasat personal la Ministerul Economiei si la unele sedinte AGA sau CA Romgaz, fiind insotit de Marin Mirea".
"Decizionalii din cadrul Ministerul Economiei, ANRE si Romgaz - in loc sa-i comunice lui Ioan Niculae si societatii InterAgro ca cele sase combinate chimice nu-i apartin, ca ele sunt consumatori de gaze si ca InterAgro este doar furnizor - au luat ca atare afirmatiile acestuia, tratandu-l ca presedinte al grupului de firme InterAgro si, mai mult, pentru a realiza scopul infractional pe care si l-au asumat, au preluat de la acesta argumentarea pe motive sociale si de criza economica, desi de la sfarsitul anului 2010, cand s-a aflat de existenta dosarului penal, au abandonat motivatia sociala, nemaiacordand reduceri comerciale si nemaiconsiderand ca trebuie sa mai salveze industria chimica", au explicat sursele citate.
Citeste si:
Pe acelasi subiect: