Pretul pentru care masinile vechi se transforma in autoturisme perfect functionale. Material filmat cu camera ascunsa
Siguranta rutiera din Romania este un mit, in conditiile in care orice rabla se poate transforma intr-o masina perfect functionala, cu ITP valabil. Proprietarul poate obtine aceasta viza pentru inspectia tehnica periodica, daca stie unde sa dea spaga. Pentru 400 de euro, unii angajati ai service-urilor autorizate de Registrul Auto Roman (RAR) elibereaza avizele, fara sa vada masina. Dovada, intr-un material filmat cu o camera ascunsa.
Ca sa verificam seriozitatea unei inspectii tehnice periodice intram intr-un service autorizat de Registrul Auto Roman. Incercam sa vedem daca putem obtine viza pentru o masina aflata la peste 2.000 kilometri distanta. Este o practica absolut ilegala, dar nu imposibila pentru o suma consistenta, ne explica inspectorul.
"- Mai jos de 400 de euro nu pot.
- Cat?
- Mai jos de 400 de euro nu pot sa va ajut. Va dau numarul de telefon si ma sunati maine.
-Daca ziceti un 400. Un 300 de euro?
-E prea... Sunt cel putin 400 de euro."
Dupa negociere, primim si cateva indicatii. Ca sa declare masina functionala, inspectorul nu are nevoie sa o vada nici macar in poze.
"- Si ce trebuie sa fac? Sa va aduc vreo poza ceva?
- Cartea, talonul si buletinul dvs.
- Si vreo poza cu masina?
- Nu, vedem noi ce facem. Ne trebuie un numar, dar vedem noi, ne descurcam."
Ramane sa stabilim prin telefon ziua asa-zisei inspectii. Asa ca revenim cu un telefon, inclusiv pentru a-l anunta pe inspector ca a fost filmat cu o camera ascunsa.
"- Veniti maine pe la 11 si rezolvam.
- Stiti ca dumneavoastra comiteti o ilegalitate?
- Nu.
- Faceti ITP fara sa vedeti masina.
- Nu este adevarat.
- Am inregistrat totul cu o camera ascunsa."
Autoritatile recunosc ca sistemul are grave probleme. "Este foarte greu de gasit dovezi obective. Ne-am bucura foarte tare sa le avem. De aceea am si implementat aceasta monitorizare a statiilor si avem si control pentru a incerca sa eliminam cat mai mult aceste incercari de evaziune", spune Flavius Campeanu, director tehnic in cadrul RAR.
"Acest program rezolva o parte din neregulile din sistem, dar nu rezolva reaua intentie a unor functionari de-acolo", declara Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor.
Intr-un asemenea caz, Registrul Auto Roman poate suspenda activitatea service-ului, asa cum s-a intamplat anul trecut cu 25 de ateliere auto. In 2011, 20 de unitati au fost inchise, pentru aceleasi nereguli.