Potrivit acesteia, strategia pe termen mediu este necesara pentru “a oferi sustenabilitate si predictibilitate in business”, subliniind ca o astfel de decizie ii va ajuta atat pe cei care doresc sa cumpere casele, cat si pe cei care construiesc sau vand.

“Programul ramane cu acest caracter national, caracter oarecum social, pentru ca oarecum se adreseaza segmentelor de persoane cu venit mai scazut si introducem si un caracter economic un pic mai pronuntat, in sensul in care dorim diferentierea garantiei in functie de vechimea casei, pentru a stimula constructia de locuinte noi”, a afirmat Dragu, potrivit Agerpres.

Ministrul Finantelor sustine ca pentru anul viitor Programul “Prima Casa” va avea un buget de 2,5 miliarde de lei, iar in perioada 2018-2020 bugetul va fi de doua miliarde de lei pe an. Potrivit ministrului, finantarea pentru 2021 se va reduce la 1,5 miliarde de lei.

Ministerul Finantelor a prezentat Guvernului, saptamana trecuta, o nota informativa referitoare la strategia programului pentru urmatorii cinci ani care prevede, printre altele, reducerea procentului de garantare pentru locuintele mai vechi de cinci ani, de la 50% la 40%, incepand de anul viitor. Astfel, dobanzile ar putea fi diferentiate, de anul viitor, in functie de vechimea locuintei, in sensul reducerii de catre banci a marjei aplicate creditelor pentru locuintele mai noi de cinci ani.

"In momentul in care garantia statului este mai mica, ar putea fi o influenta asupra pretului. (...) Dar bancile ar putea reduce marja pentru locuintele noi", a explicat Dragu.

Potrivit acesteia, avansul va ramane la 5%. In prezent, dobanda maxima pe care bancile o pot percepe pentru creditele Prima Casa este formata din ROBOR la trei luni, plus o marja fixa de 2 puncte procentuale. Ministrul Finantelor a dat de inteles ca aceasta marja nu va fi modificata.

Potrivit strategiei Programului Prima Casa 2017-2021, propusa de Finante, procentul de garantare a creditului de catre stat va fi corelat cu vechimea si rezistenta imobilului, diferentiindu-se in functie de vechimea imobilului achizitionat si/sau a calitatii acestuia urmare consolidarii masurata prin rezistenta la seisme (rezistenta cladirii urmare consolidarii).

Astfel, pentru creditele contractate pentru imobile cu destinatia de locuinta mai noi de 5 ani sau consolidate in ultimii 5 ani fata de data acordarii creditului, procentul de garantare de catre stat se pastreaza la nivelul de 50% in timp ce pentru celelalte credite procentul de garantare de catre stat va fi la nivelul de 40%.

"Prin aceasta diferentiere, pe de o parte se are in vedere sprijinirea imbunatatirii calitatii locuirii prin acordarea unor conditii mai bune de locuit oferite de locuintele noi sau consolidate, iar pe de alta parte se are in vedere si diminuarea riscului de credit al statului in Program, tinandu-se cont ca colateralul reprezentat de o locuinta noua sau consolidata (toate celelalte aspecte fiind similare) este mai valoros fiind diminuator de risc pentru statul roman (de fapt acelasi principiu este urmat si de finantatori in cazul creditelor ipotecare acordate de catre acestia fara garantii de stat)", arata ministerul in document.

Ministerul propune mentinerea conditiei conform careia toate locuintele care se achizitioneaza in cadrul Programului trebuie sa se incadreze in una dintre clasele A, B sau C de eficienta energetica.