In conditiile in care o persoana doreste sa-si cumpere o locuinta cu ajutorul unui credit, care se poate intinde pe o perioada de 20 sau chiar 30 de ani, ar fi indicat sa consulte un specialist, un broker imobiliar neutru care nu este implicat emotional in tranzactie. Romanii au inteles ca in felul acesta pot fi siguri ca toate actele sunt in regula, ca proprietatea respectiva nu este implicata in litigii, ca obtin cel mai bun pret din piata, ca se ia o decizie in functie de absolut toti factorii care pot sa influenteze tranzactia.

In plus, un amanunt foarte important, brokerii imobiliari acreditati folosesc contracte standardizate elaborate de Asociatia Brokerilor Imobiliari (ABI), documente realizate in conformitate cu legile din domeniu, inclusiv cu Ordonanta 174/2008 care se refera la protectia consumatorilor in domeniul imobiliar. Astfel, clientii care semneaza contracte standardizate ABI sunt siguri ca acestea nu contin clauze abuzive si ca interesele lor sunt aparate de asociatie.

Care sunt cele mai frecvente probleme

Cu ocazia lansarii contractelor standardizate, ABI a infiintat si Comisia de Etica si Litigii care supravegheaza aplicarea intocmai a contractelor si respectarea Codului Etic al asociatiei si Standardului Imobiliar European. Astfel, orice client nemultumit de conduita unui broker imobiliar se poate adresa asociatiei, iar comisia va avea grija ca acestora sa li se retraga acreditarea. Potrivit Comisiei de Etica si Litigii, cele mai intalnite probleme sunt:

- incasarea anticipata a comisionului, fara a stipula clar conditiile in care sumele platite in avans se returneaza;

- pierderea avansului platit de cumparator din cauza neglijentei brokerului care nu a verificat temeinic toate actele disponibile;

- inducerea in eroare a clientilor cu privire la costurile suplimentare pe care acestia trebuie sa le suporte la incheierea tranzactiei;

- dezinformarea clientilor, mai ales in ceea ce priveste detaliile prevazute de legislatia protectiei consumatorilor, si anume:  

* preturile practicate in piata pentru tipul de imobil ce urmeaza a face obiectul intermedierii imobiliare;

* deficiente si alte inconveniente cunoscute de agentia imobiliara sau pe care in mod rezonabil putea sa le cunoasca, incluzand surse de zgomot, umezeala, poluare, miros, pericol de inundatii sau surpari, organizarea in apropiere a unor manifestari populare periodice, istoricul terenului sau al cladirii, posibile dezavantaje ale vecinatatilor;

* situatia juridica a imobilului.

De asemenea, in mod frecvent contractul de prestari servicii folosit de majoritatea agentilor imobiliari nu contin clauze prevazute de legislatia pentru protectia consumatorilor, ca de exemplu:

- conditiile in care contractul poate fi denuntat unilateral;

- conditiile in care contractul poate fi reziliat;

- nivelul maxim al comisionului datorat de consumator agentiei imobiliare pentru contractul ce urmeaza sa se incheie;

- precizarea situatiilor in care consumatorul datoreaza comision agentiei imobiliare.

Totodata, consumatorii trebuie sa fie foarte atenti la semnarea contractului cu agentia si sa aiba in vedere ca aceasta din urma nu poate solicita din partea cumparatorului plata comisionului in oricare dintre urmatoarele situatii:

a) cand intre consumator si agentia imobiliara nu este incheiat un contract de intermediere;

b) cand contractul de vanzare-cumparare/inchiriere nu s-a incheiat;

c) cand contractul nu are stipulata clauza de exclusivitate, iar tranzactia s-a realizat fara participarea
agentiei imobiliare.

De asemenea, nu se permite plata in avans a comisionului, partiala sau totala, decat cu acordul scris al consumatorului si cu precizarea situatiilor in care agentia imobiliara este obligata sa inapoieze consumatorului sumele primite in avans.

Asociatia Brokerilor Imobiliari este o organizatie non-guvernamentala, care a luat nastere in februarie 2010. In trei ani de la lansare, ABI a acreditat peste 454 de brokeri imobiliari. Asociatia numara peste 360 de membri activi.