Iulian Niculae, proprietarul agentiei imobiliare Victoria Consult, spune ca in medie un proprietar asteapta si trei luni pana sa vanda un apartament si ca preturile pe care le cer acum sunt cu 20-25% mai mari decat cele la care ajung efectiv sa incheie tranzactia.
"Am avut cazuri in care proprietarii au cedat dupa mai multe luni si au vandut si cu 30-40% mai putin decat cereau initial ca nu mai puteau", explica Iulian Niculae.
El adauga ca este foarte important ca atunci cand scoti la vanzare un imobil sa-ti setezi corect asteptarile pentru ca poti ajunge sa vinzi in pierdere daca vei fi "la stramtoare".
Care este cauza?
"Vanzarile de apartamente nu se fac pe baze rationale, ci pe sentimente si oamenii nu reusesc sa se pozitioneze corect ca si cerere de pret", puncteaza tot proprietarul agentiei imobiliare Victoria Consult.
La randul sau, Cristian Clenciu, vicepresedintele Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare (ARAI), spune ca la ora actuala marja normala de negociere este destul de generoasa - 10-15%, dar ca in cazuri punctuale se poate ajunge si la 20-25%.
"Atunci cand proprietarul este obligat din diverse motive sa vanda mai repede decat credea sau etse fortat de banca, vanzarea se poate face si cu un discount mai mare de la pretul afisat", explica oficialul ARAI pentru incont.ro.
Mai departe, Adrian Erimescu, directorulul general al imobiliare.ro, arata ca unii proprietari ajung sa ceara preturi mai mari cu procente bune decat cele la care se fac realmente tranzactii in piata pentru ca "pentru ei este un motiv suficient faptul ca au pus cu mana lor faianta din baie".
Cum se poate remedia situatia?
www.imobiliare.ro, principalul portal de anunturi imobiliare, a lansat astazi Analize Imobiliare, prima platforma de Real Estate Intelligence in Romania.
Contextul le este favorabil: dupa trei ani de criza, perioada in care preturile proprietatilor au suferit corectii majore (- 49,7% fata de martie 2008, conform Indicelui imobiliare.ro), interesul pe piata imobiliara este din nou in crestere, numarul contactelor directe generate de potentialii cumparatori, inregistrat la inceputul anului 2011 crescand cu 21% fata de inceputul lui 2010 si cu peste 80% fata de finalul anului trecut.
Numai ca in cautarea pretului corect “in lipsa unui fundament real pe baza caruia atat proprietarul, cat si cumparatorul sa isi seteze corect asteptarile, interesul cumparatorilor nu se concretizeaza in tranzactii. Proprietarul, atasat emotional de proprietate, vizeaza un pret mare pe care il justifica prin experientele din trecut. Cumparatorul, constient ca detine controlul, amana luarea unei decizii. Fundamentarea asteptarilor pe date reale va avea ca rezultat materializarea unui numar mai mare de tranzactii”, dupa cum explica Adrian Erimescu, directorul general imobiliare.ro.
La ora actuala, portalul nu ofera informatii despre preturile exacte ale tranzactiilor, dar promite ca va rezolva aceasta problema si ca nu le va pastra doar pentru agentiile imobiliare partenere si pentru banci.
Ce poate spune imobiliare.ro acum?
“Indicii imobiliari, indicatori de trend prin excelenta, nu reusesc sa surprinda caracterul unic al fiecarei proprietati dat de amplasament sau celelalte caracteristici individuale. Analizele imobiliare specifice vin sa completeze Indicele imobiliare.ro, pozitionandu-se ca un indicator de valoare absoluta ce va creste gradul de informare pe situatii concrete - de exemplu, valoarea de piata a unui apartament cu trei camere construit in 2007 in zona 1 Mai”, continua Adrian Erimescu.
Gradul de detaliere a informatiilor acopera cele mai mari orase din tara si zonele acestora, include apartamente si case vechi si noi, impartite fiecare in patru categorii dupa numarul camerelor si suprafata.
Pentru fiecare din cei trei indicatori de baza - numarul de oferte, pretul total si pretul pe metru patrat - se calculeaza valoarea absoluta si variatiile lunare si anuale, la nivel de zona, tip de tranzactie si categorie de proprietate.
“Prezentam astazi rezultatul testarii, filtrarii si analizei unei baze de date ce cuprinde peste 1,5 milioane de oferte imobiliare, care au fost active in piata incepand cu 2008. In procesul de elaborare, am beneficiat de sprijinul a sase agentii imobiliare active in Capitala", subliniaza Dorel Nita, coordonatorul proiectului Analize Imobiliare.
In acest moment, 50.000 de proprietati sunt oferite spre vanzare in toata tara, 25.000 fiind in Bucuresti unde gradul de acoperire depaseste 60% din ofertele publicate, iar in anumite zone (Unirii, Cotroceni, Dristor, Titan) gradul de acoperire este de 80%.