Metode inventive de finantare a afacerilor creative. Bancile, scoase complet din ecuatie
Finantare
Kickstarter este o platforma online care a aparut acum trei ani, cu scopul de a finanta ideile creative de business, o alternativa la traditionalele credite bancare. De la lansarea sa, mai multi artisti, muzicieni, producatori de film, scriitori sau designeri au strans peste 75 milioane de dolari prin intermediul site-ului, informeaza New York Times.
Banii stransi de la infiintarea platformei Kickstarter, in 2009, au ajutat la dezvoltarea a peste 10.000 de start-up-uri creative. Finantele provin de la aproape 800.000 de mici sponsori, fiecare contribuind cu sume modeste. De exemplu, cei mai multi „business angels” au donat doar 25 de dolari.
Sistemul se numeste crowd-funding si reprezinta o alternativa la finantarea proiectelor de afaceri de catre o banca, un singur investitor ori o companie. Utilizatorii propun pe site un proiect de business, alaturi de o descriere cat mai clara. Daca ideea sa este una interesanta, iar sponsorii „pluseaza” in proiect, utilizatorii ii recompenseaza pe investitori, de la scrisori de multumire, pana la tricouri personalizate ori obiecte lucrate manual, potrivit New York Times.
Lui Perry Chen (35 de ani), fondator al unei galerii de arta, i-a venit ideea de a lansa o asemenea platforma in 2002. A gandit o aplicatie web prin intermediul careia sa stranga bani de finantare a business-urilor, fara se se expuna riscurilor. Chen si-a impartasit ideile cu Yancey Strickler (32 de ani), de profesie critic muzical. Desi niciunul dintre cei doi nu aveau experienta in strangerea de fonduri, acest lucru nu i-a impiedicat sa-si indeplineasca visul. Si-au unit eforturile cu un al treilea fondator, Charles Adler, iar dupa mai multe incercari nereusite, in aprilie 2009 au reusit sa puna compania pe picioare.
Proiectele de afaceri creative, care au sanse sa fie sustinute pe Kickstarter, fac parte dintr-o gama destul de variata. De exemplu, cineva a strans 8.000 de dolari pentru finantarea unei baze de date etnografice, care cuprinde versurile a peste 40.000 de cantece hip-hop, in timp ce altii au primit sprijin financiar in valoare de 67.000 de dolari pentru o ridica o statuie dedicata lui Robocop.
Alti bani au fost stransi pentru tiparirea unei editii a Huckleberry Finn, in care sa fie eliminati termenii rasisti. Una dintre cele mai mari sume, aproape un milion de dolari, a fost oferita pentru crearea unei bratari ce permite purtarea iPod Nano la incheietura mainii.
Pe acelasi subiect: