Intr-o Romanie iesita timid din criza financiara, de pe urma careia cel mai mult au avut de suferit oamenii de afaceri, in special proprietarii de IMM-uri, finantarile pentru lansarea sau continuarea afacerilor sunt extrem de greu de gasit.

Bancile au inasprit conditiile de acordare a imprumuturilor, iar fondurile de investitii sunt aproape inexistente in Romania.

Orice companie are o poveste. Se incepe cu ceva extrem de mic, atunci cand cineva – un om sau o mana de oameni, se apuca sa faca ceva, o activitate. Aceasta activitate devine afacere abia cand are angajati, clienti, produce ceva bani si incepe sa dea batai de cap omului care a inceput-o”, a explicat Sergiu Negut, consultant in afaceri la Maastricht School of Management Ratiu, in cadrul Conferintei Femei in Afaceri.

De la acest nivel incepe goana dupa bani, pentru cresterea a ceea ce pana in acel moment a fost doar un start-up.

“De unde luam banii? De unde-i gasim. Mai intai epuizam resursele celor '3F' (family, friends, fools – familie, prieteni, fraieri). Apoi, daca avem noroc si avem un concept care prinde, putem convinge pe cineva ca cei cativa clienti pe care ii avem pot genera bani si atunci aducem un business angel sa investeasca. Numai ca in Romania sunt destul de putini angeli si atunci trebuie sa fim foarte perseverenti si convingatori”, a explicat Negut.

De aceeasi parere este si Orlando Szasz, presedinte Renania si business angel la randul sau, care spune ca intreprinzatorii care apeleaza la aceasta modalitate de finantare a afacerii trebuie sa aiba un plan foarte bine pus la punct si sa fie capabili sa explice in cele mai mici amanunte ideea lor.

Cum gandeste un business angel?

Un business angel trebuie sa fie motivat financiar sa iasa din zona sa de confort, pentru ca cel mai simplu pentru el ar fi sa-si investeasca banii intr-un produs bancar, unde ar obtine 6-7% profit. Deci propunerea pe care i-o faceti ar trebui sa-i aduca un profit cel putin dublu fata de ceea ce ar castiga daca ar lasa banca sa-i investeasca banii”, a spus Orlando Szasz.

In acelasi timp, toti cei care vor sa apeleze la un business angel pentru finantarea afacerii trebuie sa stie ca acesta vrea ca interventia sa sa fie limitata si ca va vrea sa-si resupereze suma investita intr-o perioada de 1-3 ani.

De asemenea, nu exista o suma minima pe care un business angel este dispus sa o investeasca intr-o idee, atata timp cat considera ca ideea este una care ii poate aduce profit.

Suma minima investita este foarte relativa. Unii spun ca nu stau de vorba pentru o investitie sub 50.000 de euro. Eu spun ca s-ar putea sa fie o idee grozava de start-up si cu o investitie initala de 5.000 de euro antreprenorul respectiv sa devina milionar. De aceea, nu exista o schema de finantare prestabilita, cel mai mult conteaza ideea, de la caz la caz”, a explicat omul de afaceri.

De aceea, afacerea pe care i-o propuneti unui business angel pe care vreti sa-l convingeti sa investeasca trebuie sa fie una cu potential. Dar ce inseamna o afacere cu potential?

Inainte de toate, trebuie sa fie un domeniu care promite sa se dezvolte pe viitor. Orlando Szasz spune ca daca i s-ar propune sa investeasca in afaceri dezvoltate in agricultura, IT sau servicii, cu siguranta ar spune da. Dar nu inainte de a vedea planul afacerii si felul in care antreprenorul s-a gandit sa o dezvolte in viitor.

Tot proiectul trebuie sa incapa pe o pagina A4, prezentarea trebuie sa fie simpla si scurta, pentru ca angelul se prinde repede ce este in spatele povestii. Apoi, trebuie sa veniti cu cifre, cu proiectii foarte bine argumentate si, mai ales, trebuie sa aveti pregatite scenarii pentru toate situatiile care pot sa apara. De asemenea, trebuie sa-l convingeti pe angel ca domeniul in care ii propuneti sa investeasca este unul de viitor si in continua dezvoltare si este un avantaj imens daca aveti si pregatire in domeniul ales si daca aveti abilitati manageriale”, a spus business angelul.

Cele doua parti vor stabili, de asemenea, de la inceput si cum se impart cotele, in functie de riscul financiar al fiecaruia, pentru a nu aparea probleme pe parcurs.

Conferinta Internationala Femei in Afaceri

Conferinta Internationala Femei in Afaceri a avut loc in Bucuresti si a adunat 19 speakeri din mediul de business romanesc si din strainatate. Aceasta s-a adresat femeilor de afaceri din Romania si din mediul international, celor care au putere de decizie in companiile in care activeaza, antreprenoarelor, celor care vor sa inceapa un business si, in egala masura, celor care sunt interesate de o viata profesionala performanta.

“Ne-am propus sa conectam mediul de business din Romania cu cel din afara. Vrem sa ajutam femeile sa-si dezvolte afacerile, sa le inspiram cu idei de succes, prin discursurile speakerilor, sa le dam incredere sa se promoveze”, a declarat Alice Botnarenco, antreprenoare, fondatoare si presedinta organizatiei Femei in Afaceri, in cadrul evenimentului.

La conferinta au participat oameni de business din Polonia, Elvetia, Republica Moldova, Belgia si Grecia. Printre speakerii romani s-au numarat Rucsandra Hurezeanu (Ivatherm), Sonia Nastase (Howard Johnson Hotel), Camelia Sucu (Class Living, Iconic Wine Food&Design), Orlando Szasz (Renania, business angel) sau Sergiu Negut (Maastricht School of Management Ratiu).