Romania este una dintre tarile cu traditie in randul marilor producatori de imbracaminte si incaltaminte din Europa. La Botosani spre exemplu, colaborarea cu brandurile internationale de renume a inceput in urma cu mai bine de jumatate de secol.

Apropierea de pietele vestice, personalul calificat, dar si pretul scazut al fortei de munca sunt motivele pentru care pe etichetele marilor case de moda scrie "made in Romania".

Salariul unui angajat dintr-o fabrica de textile din Romania nu depaseste 220 de euro. De 3 ori mai putin decat pretul din magazin al unei perechi de pantaloni, al unei rochii sau chiar al unei bluze ce poarta semnatura unuia din brandurile de lux pentru care lucreaza.

Si cand vine vorba de profitul adus de fiecare angajat companiei pentru care lucreaza, randamentul este impresionant. Anul trecut, fiecare din cei 179 de angajati ai celui mai mare exportator de textile din Romania a adus companiei un profit de 52.000 de euro anual. Asta inseamna cate 4.300 de euro lunar, adica de 15-20 de ori mai mult decat a castigat.

Desi platesc putin, fabricile de textile, amplasate in special in zonele de provincie, nu duc lipsa de angajati. Aici lucreaza sute sau mii de oameni, pentru care economia locala nu ofera alternative de angajare.

Costurile foarte mici de productie nu au putut impiedica totusi in ultimii ani, pierderea unor comenzi in favoarea pietei asiatice, dar si a vecinilor de peste Prut.

Nu putine au fost insa marile branduri care s-au intors dupa experienta asiatica in Romania, unde, spun ei, costurile mai ridicate sunt justificate de calitatea superioara a produselor.