BNR, mai ingrijorata de aprecierea monedei americane decat de cresterea euro: "Dolarul este inamicul nr. 1 al economiei romanesti"
Astfel poate fi interpretat anuntul celor de la BNR, care sunt mai ingrijorati de intarirea monedei americane decat de cresterea euro. Si este usor de inteles de ce: dolarul a inregistrat un record istoric, saptamana trecuta, iar asta atrage de la sine un soc al scumpirilor la carburanti, gaze si energie.
Dupa ce ani la rand ne-au dat frisoane cand euro cand fracul elvetian, acum dolarul ne ameninta buzunarele. Problemele din Grecia, Spania si Italia au slabit moneda europeana.
Asta a facut ca si la noi moneda americana sa atinga pe 1 iunie un maxim istoric de 3 lei si 62 si de bani, iar niste rezultate proaste la alegerile de duminica din Grecia ar propulsa si mai sus dolarul.
"Scenariul cel mai rau ar fi sa ajunga euro-dolar la paritatea unu la unu. Preturile energiei ar putea sa fie inflamate la noi si sa vedem cum inflatia se umfla si ea la nivelul tuturor preturilor, si aceasta inflatie s-ar putea sa infuenteze cursul de schimb sa il duca la 5 lei. Ei bine, Banca Nationala nu va lasa sa se intample asta", spune Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR.
Daca dolarul si euro ar ajunge la paritate, cursul monedei americane ar urca de la 3,55 la un ametitor 4,5 lei. Iar efectele nu s-ar lasa asteptate: benzina, de exemplu, ar trece de 7 lei pe litru, urmata de gaze si de energie electrica. In scurt timp, toate preturile afisate in magazine vor fi modificate.
"Pentru BNR cel mai confortabil ar fi ca in perioada imediat urmatoare sa impinga cursul euro-leu sub 4,4, poate in zona 4,35 - 4,4", afirma si analistul financiar Claudiu Cazacu.
Deocamdata titetiul se ieftineste pe plan international. "Singurul aspect care ajuta Banca Nationala in aceasta ecuatie este eventuala stagnare sau scadere a cursului pretului barilului de petrol", precizeaza Sorin Paslaru, redactorul-sef al Ziarului Financiar.
Din cauza agravarii crizei mondiale, pretul petrolui a scazut sub 100 de dolari barilul.