Sub presiunea mediului extern inca tulbure, mai ales in Europa, principala piata de desfacere si de imprumut, Guvernul s-a vazut nevoit sa promita ca va recupera in cinci luni toate reformele de esenta din cadrul programului convenit in 2011, si care nu au putut fi aplicate in ultimii doi ani.

Cu trei din cinci obiective cantitative ratate - deficitul bugetar pe cash, arieratele bugetului central si activele externe nete - dar si cu trei din cinci tinte indicative neindeplinite, respectiv cheltuielile primare ale bugetului general consolidat, arieratele autoritatilor locale si arieratele companiilor de stat, Executivul de la Bucuresti a fost nevoit sa ceara prea multe derogari de la board-ul FMI pentru a nu livra ceva consistent la schimb.

Mai mult decat atat, Romania nu doar a ratat tinta de inflatie stabilita de BNR pentru 2012, de 3% plus/minus un punct procentual, dar rata anuala a iesit si din intervalul stabilit cu FMI pentru care sunt obligatorii consultari cu experti internationali pentru a stabili masuri suplimentare de combatere a cresterii preturilor.

Cu toate acestea, seful misiunii FMI, Erik de Vrijer, considera ca actuala politica monetara este adecvata, chiar daca la precedenta misiune din noiembrie opina ca este nevoie de o intarire, care de altfel spune ca s-a si produs, pe canalul lichiditatii oferite in piata la finele anului trecut de banca centrala.

"Riscurile sunt inca acolo. Inainte ca populatia sa creada ca inflatia este cu adevarat mica iti trebuie insa timp sa-i convingi", a adaugat de Vrijer.

In aceste conditii, in care politica monetara pare ca va sprijini marginal cresterea economica si nu va avea spatiu sa dea un impuls creditarii in moneda nationala, seful misiunii FMI afirma ca a cautat in discutiile cu Guvernul sa gaseasca masurile care pot stimula cresterea economica, iar in lipsa capitalurilor private, expertii internationali nu mai par convinsi ca acestea pot fi compensate printr-o mai buna absorbtie a fondurilor UE.

"Guvernul poate mari eforturile de a trage fonduri UE pentru infrastructura sau alte proiecte, care inseamna fluxuri de capital gratis. Ar trebui sa punem mai multa prioritate si mai multe resurse pentru atragerea fondurilor UE, dar nu e suficient, mai ales ca in trecut eforturile de absorbtie au fost dezamagitoare", a spus de Vrijer la conferinta de inchidere a misiunii de evaluare.

Astfel, singura solutie pe care FMI o vede acceptabila este eficientizarea semnificativa a companiilor de stat, prin privatizari si introducerea managementului privat, dar si prin lichidarea companiilor cu pierderi care nu pot fi viabilizate. Lista nu este deloc scurta, iar termenele par, cel putin la prima vedere, aproape imposibile.

Fondul insista pe doua domenii in care vede potential de dezvoltare, energie si transporturi, dar apreciaza ca sunt necesare si investitii mari, mult peste capacitatea unui buget public care a fost construit sa respecte macar promisiunile electorale cu tenta sociala: salarii, pensii, ramburasari de CAS si TVA redus la paine.

Potrivit scrisorii convenite in aceste zile, Guvernul s-a angajat sa vanda in acest an pachetele majoritare de actiuni la cel putin sase mari companii Oltchim (privatizare sau lichidare; administratorul judiciar va prezenta la jumatatea lunii aprilie un raport privind situatia companiei), Complexul energetic Oltenia (finalizare octombrie 2013), CFR Marfa (mijlocul lunii mai - preconditie), Electrica (noiembrie 2013), Complexul energetic Hunedoara (mai - iunie, dupa fuziunea cu minele viabile din CNH), Posta Romana (mijlocul anului 2013) si, posibil, Romgaz (dupa listarea din octombrie, final de an).

De asemenea, Executivul a promis ca va lista la bursa pachete de actiuni la Hidroelectrica (10%, imediat dupa iesirea din insolventa), Romgaz (10%, cel tarziu in octombrie), Transgaz (15%, aprilie, preconditie), Nuclearelectrica (10% sfarsitul lunii mai 2013) si Tarom (20%).

Guvernul va analiza viabilitatea a doua companii din subordinea Ministerului Transporturilor, CFR Telecomunicatii si CFR Electrificare, iar pana la jumatatea anului va decide daca aceste societati vor fi privatizate, vor fi absorbitre de CFR Infrastructura sau vor fi lichidate. CN Huilei si Termoelectrica vor intra in lichidare.

Numai aceste masuri ar echivala cu cel mai amplu program de privatizare si reforma a companiilor de stat derulat vreodata in Romania, mai ales avand in vedere timpul foarte scurt in care trebuie realizat.