Desi indicatorii privind veniturile familiei si situatia economica a tarii dau usoare semne de revenire fata de anii anteriori, romanii au devenit si mai precauti in ceea ce priveste achizitiile.

Astfel, daca in aprilie anul trecut, aproape 58% dintre cei chestionati afirmau ca situatia financiara a familiei lor era mai rea decat in 2011, la distanta de un an 49% dintre romani mai cred acest lucru, in vreme ce 20% se asteapta ca situatia lor chiar sa se imbunatateasca si 41% sa ramana la fel.

Totodata, 12% afirma ca traiesc mai bine decat in aprilie 2012, potrivit Barometrului de Incredere a Consumatorului realizat de GfK.

In privinta situatiei economice, doua treimi dintre romani cred ca economia nu merge bine, in vreme ce in aprilie 2012 procentajul era de 74%. In acelasi timp, 47% dintre cei chestionati nu vad o redresare a situatiei economice in urmatoarea perioada, iar 13% dintre ei spera intr-o revenire.

"Cu toate acestea, opt din zece romani considera ca vremurile pe care le traim sunt nefavorabile economisirii, atat pentru prezent, cat si pentru urmatoarea perioada. Prin urmare, intentia de achizitie a unor bunuri de folosinta indelungata este foarte scazuta. Numai 3% intentioneaza sa isi cumpere sau sa isi construiasca o casa in urmatoarea perioada si doar 6% sa-si achizitioneze un autoturism. Acestea sunt unele dintre cele mai mici procente inregistrate pentru acesti doi indicatori ai Barometrului de Opinie pana in prezent. Un numar ceva mai mare dintre cei chestionati, aproape 18%, isi doresc totusi sa investeasca in lucrari de imbunatatire a locuintei", se arata intr-un comunicat al companiei de cercetare de piata.

Romanii nu sunt deloc optimisti in privinta inflatiei, opt din zece resimtind cresterea preturilor in ultimul an, iar trei sferturi dintre ei se asteapta la preturi mai mari pe parcursul lui 2013.

In acelasi timp, 68% din cei care au participat la sondajul GfK au afirmat ca somajul va creste in decursul acestui an, in usoara scadere fata de aprilie 2012, cand 70% credeau acelasi lucru.

"Diminuarea accentuata a apetitului romanilor pentru investitii viitoare majore evidentiata de concluziile Barometrului de Incredere vine sa confirme si alte rezultate din studiile GfK care ne arata ca romanii investesc din ce in ce mai putin in bunuri de folosinta indelungata, mai ales in electronice si electrocasnice. La aceasta se adauga si temerile oamenilor legate de cresterea preturilor si neincrederea in stabilitatea locului de munca, reactii de altfel asteptate in contextul adancirii crizei economice", a declarat Andi Dumitrescu, director general GfK Romania.

Barometrul de Incredere a Consumatorului este un studiu cofinantat de Comisia Europeana si realizat lunar de GfK Romania de peste 12 ani. Datele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste, esantionul fiind de 1.000 de persoane intervievate in fiecare luna.