Economia Venetiei se scufunda, la propriu
Venetia tinde sa intre la apa, in lipsa unor subventii. Si asta cu atat mai mult cu cat impozitele percepute operatorilor liniilor de croaziere ce acosteaza in portul de aici nu revin autoritatilor locale, scrie The Guardian.
Cladirile Venetiei, unele dintre cele mai interesante si vechi din Europa, zugravesc imaginea crizei care a cuprins intreaga Italie. Imobilele din secolul XV se tranforma incet in ruina dupa ce multi proprietari au renuntat sa le mai reabiliteze neavand bani pentru a le restaura dupa metodele traditionale.
Inainte de izbucnirea crizei bancare, autoritatile acordau subventii locuitorilor care-si renovau locuintele si drenau canalele din jur, insa, in ultimii trei, Giulio Tremonti, ministrul de finante al Italiei, a taiat aceste ajutoare.
Insa, situatia din Venetia nu este singulara. Si in alte parti ale Europei imobile care ilustreaza istoria unor orase ameninta sa devina o ruina din cauza lipsei banilor. Dar de departe, situatia din Venetia este de-a dreptul ingrijoratoare. Prabusirea industriei cazinourilor a afectat masiv incasarile din impozite. Doar in urma cu 5 ani, proprietarii de cazinouri plateau taxe in valoare de 104 milioane de euro. Anul trecut, veniturile din aceasta activitate au scazut la 70 de milioane de euro.
Autoritatile locale au gasit o portita de salvare. Vor sa ii taxeze pe turistii care se cazeaza in hoteluri si apartamente si spera sa atraga peste 25 de milioane de euro la buget. Chiar si asa, numarul turistilor ar putea scadea, cum s-a intamplat deja in Roma si Florenta, dupa ce consiliile locale au introdus impozite asemenatoare.
Dezvoltarea turismului se datoreaza si popularitatii vaselor de croaziera care acosteaza in portul venetian si traverseaza frecvent orasul intre Piata San Marco si Lido. Chiar si asa, taxele percepute operatorilor liniilor de croaziera se duc in buzunarele autoritatilor portuare si nu la bugetul local.
In plus, subventiile acordate Venetiei ar putea scadea, iar barajul Moses, care va fi construit pana in 2014 pentru a proteja orasul impotriva inuntatiilor, va if ultima investitie de anvergura.
Citeste si
Grecia va da faliment pana in martie anul viitor. Cum vede un economist de la FMI viitorul Europei
Mobilierul ecologic din lemn masiv ne salveaza exporturile. Care e ultima piata cucerita