Ministrul Finantelor Publice, Ioana Petrescu, nu este de acord cu eliminarea cotei unice de impozitare, iar in institutie, autoritatea in ceea ce priveste stabilirea politicii fiscale, nu s-a facut niciodata un scenariu privind eliminarea cotei unice de impozitare, se arata intr-un comunicat al MFP.

Intr-un document, care contine mai multe propuneri de masuri fiscale, se precizeaza ca una dintre acestea ar fi: "Introducerea impozitului progresiv pe venit, incepand cu 2016 (3 cote progresive de 15%, 25% si 35%)"

Propunerile au fost prezentate in Consiliul Consultativ al Ministrului Delegat pentru Buget, potrivit Mediafax.

"Cota progresiva reprezinta una dintre solutiile mai sigure in discutiile cu FMI si CE privind recuperarea golului de venituri de la bugetul statului anticipat pentru 2015, dar acum ANAF nu este pregatita tehnic pentru introducerea imediata. Programele pe care s-a operat impozitul pe venitul global, eliminat in 2005, sunt depasite si nu pot fi adaptate la noile sisteme. Inteleg, totusi, ca exista discutii pentru eventuala introducere de la mijlocul anului viitor, mai ales in cazul in care in pozitia de premier va fi numit Florin Georgescu, un sustinator al cotei progresive", au declarat pentru Mediafax surse apropiate discutiilor, care au confirmat datele din documentul MFP. 

Pe de alta parte, analisti financiari afirma ca nu exista obstacole de ordin tehnic pentru introducerea cotei progresive de impozitare chiar de la 1 ianuarie 2015, intrucat declararea venitului se face in 2016. 

Cota unica a fost introdusa de la 1 ianuarie 2005, fiind pricipala tema de campanie a aliantei DA (PNL-PD) la alegerile din 2004. 

A fost propusa initial de ministrul de Finante din perioada Guvernului Nastase, Mihai Tanasescu, dar respinsa de PSD, inclusiv din cauza opozitiei presedintelui de atunci, Ion Iliescu. 

Fostul premier Calin Popescu Tariceanu, propus de actualul premier Victor Ponta sa preia conducerea Guvernului in cazul in care PSD va castiga alegerile prezidentiale, a declarat recent ca tema cotei unice de impozitare a fost "fetisizata" in ultimii ani si ar trebui reconsiderata cel putin din perspectiva nivelului, daca societatea romaneasca are pretentii mari de la stat.

Impozitele pe case si terenuri cresc cu cate 25% in 2015 si 2016

Guvernul ar putea propune pentru anul viitor o crestere a impozitelor locale pe terenuri si imobile de 25%, o majorare similara urmand sa fie aplicata din 2016, potrivit documentului elaborat de Ministerul Finantelor Publice ministrul delegat pentru Buget si consultat de Mediafax.

"In orice scenariu macroeconomic si oricum se va inchide executia bugetara din acest an, cresterea impozitelor locale pe proprietate este o certitudine, argumentandu-se ca romanii platesc mult mai putin decat restul europenilor", au declarat pentru Mediafax surse apropiate discutiilor.

O majorare a taxelor pe proprietate a fost prezentata si in proiectul de Cod Fiscal publicat in vara acestui an de Ministerul Finantelor Publice si retras ulterior de pe site-ul institutiei. 

Surse din MFP afirma ca propunerea a fost discutata si cu oficialii Bancii Nationale a Romaniei, care s-au aratat de acord cu o asemenea masura.  De altfel, chiar guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, declara in urma cu aproximativ o luna ca ar fi in favoarea cresterii impozitarii proprietatii, daca aceasta compenseaza o relaxare a fiscalizarii muncii. 

Guvernul a redus de la 1 octombrie rata contributiilor de asigurari sociale platite de angajator cu 5 puncte procentuale si cauta solutii de a acoperi golul de venituri preconizat din aceasta masura pentru 2015.  In cazul in care nu vor fi gasite suficiente resurse pentru acoperirea deficitului de venituri, exista riscul ca in discutiile cu FMI si CE sa se convina renuntarea la jumatate din taierea de CAS din octombrie, adica o crestere de la 1 ianuarie 2015 cu 2,5 puncte procentuale. Aceasta ar corespunde cu propunerea initiala a expertilor institutiilor internationale. 

Delegatiile tehnice ale FMI si CE, conduse de sefii de misiuni, se vor afla la Bucuresti in perioada 2-10 decembrie pentru analiza executiei bugetare, impactul masurilor cu influenta asupra bugetului adoptate in ultimele luni si a prognozelor si cadrului macroeconomic pentru 2015. Expertii internationali vor reveni la Bucuresti in ianuarie pentru misiunea de evaluare a acordului stand-by.

Aministie fiscala: Impozit de 5-9% pe banii nedeclarati care vor fi depusi la banci

Ministerul Finantelor ar putea propune, ca masura de amnistie fiscala, impozitarea de la inceputul anului viitor cu o cota de minim 5-9% a tuturor depozitelor bancare nou constituite unde sursa de provenienta a banilor este incerta, potrivit unui document.

In acelasi document elaborat de Ministerul Finantelor Publice si ministrul delegat pentru Buget, citat de Mediafax, care contine mai multe propuneri de masuri fiscale, se precizeaza: "Aministia fiscala - incepand cu 01.01.2015, toate depozitele bancare nou constituite unde este incerta sursa de provenienta a banilor se vor impozita cu o cota de minim 5%-9%".

In prezent, veniturile declarate se impoziteaza cu 16%.

De asemenea, cota de 16% se aplica si in cazul castigurilor obtinute din dobanzile la depozitele din banci, adica pe diferenta intre suma depusa si suma retrasa.

MFP analizeaza introducerea impozitului pe cifra de afaceri si reducerea celui pe dividend la 5%

Ministerul Finantelor analizeaza posibilitatea eliminarii impozitului pe profit si introducerea impozitului pe cifra de afaceri, concomitent cu scaderea impozitului pe dividend la 5%, potrivit aceluiasi document.

Ministrii Finantelor si Bugetului nu-si asuma documentul. Valcov: Nu-mi dau demisia daca a fost facut in MFP

Ministrul delegat pentru Buget, Darius Valcov, a declarat ca Ministerul Finantelor Publice, prin cei doi ministri, nu-si asuma documentul prezentat de agentia de presa Mediafax privind propuneri de modificari fiscale si spune ca nu-si va da demisia daca totusi documentul a fost elaborat de MFP.

Initial, Darius Valcov a afirmat ca Ministerul Finantelor Publice nu recunoaste existenta acestui document, insistand ca ceea ce a fost prezentat nu a fost elaborat in cadrul institutiei.

Intrebat daca este dispus sa demisioneze din functie in cazul in care se demonstreaza ca documentul a fost elaborat, scris si printat in Ministerul Finantelor Publice si distribuit in Consiliul Consultativ al Ministrului Delegat pentru Buget, Valcov a afirmat ca nu poate raspunde pentru toti angajatii din institutie.

In acest context, Darius Valcov a precizat ca Ministerul Finantelor Publice, prin cei doi ministri, facand referire la el si ministrul Finantelor, Ioana Petrescu, nu-si asuma acel document.

Valcov a mai raspuns ca nu stie ce alte masuri ar mai putea lua in calitate de ministru delegat pentru Buget, in afara de a face o dezmintire publica, chiar daca este convins ca acel document nu a fost elaborat de Ministerul Finantelor.