Cu cât va scădea economia României în 2020. Cîțu: “După o cădere bruscă va veni şi o revenire bruscă”. Românii așteaptă o criză mai lungă de un an
Economie, buget, taxe
Economia României va înregistra o revenire în formă de "V", scăderea din acest an urmând a fi compensată de o revenire în 2021, a declarat luni ministrul Finanţelor, Florin Cîţu.
"Rămân la opinia mea că economia va avea o revenire în V. După această cădere bruscă va veni şi o revenire bruscă a economiei. Bineînţeles că nu va arăta la fel. Depinde foarte mult de implementarea măsurilor pe care le-am luat acum cât mai rapid şi după aceea să vedem măsurile de relansare a economiei", a declarat Cîţu, la Digi24, citat de Agerpres.
Ministrul Finanţelor estimează un reviriment al economiei începând din a doua jumătate a acestui an.
"Scăderea economică depinde acum de estimări. Apar mai multe estimări. Şi la noi în prima fază arată rău faţă de estimarea pe care o aveam pentru anul acesta. Faţă de creşterea economică este o scădere abruptă. Intrăm în teritoriul de recesiune dar ăsta este efectul a ceea ce se întâmplă acum. Vă spun că anul acesta o să avem un reviriment al economiei chiar începând cu iulie-august", a spus ministrul Finanţelor.
Florin Cîţu a subliniat că avansul economic din 2021 va elimina scăderea din 2020. "După ce tragem linie înseamnă că vom avea doi ani cu zero. Asta înseamnă. Dar ceea ce pierdem anul acesta vă spun că, potrivit estimărilor mele, vom recupera anul viitor, dacă trecem cu bine şi dacă respectăm starea de urgenţă. Vă spun este pentru binele nostru", a spus Florin Cîţu.
Acesta a subliniat, în context, că în prezent România se confruntă cu o criză de sănătate pentru care nu avea instrumentele necesare pregătite însă după ce va trece această perioadă revenirea va fi mai uşoară pentru că ţara a trecut prin mai multe crize economice.
"Problema noastră acum este lupta cu această criză care ne pune în această situaţia de a ţine oamenii acasă şi de a menţine economia. Planul doi, de a ne reface după şoc, este mult mai uşor pentru că sunt multe momente prin care omenirea a trecut, de revenire, şi avem exemple cum să ne revenim. Dificil este acum. Ce facem acum, cum menţinem astăzi oamenii sănătoşi şi economia să funcţioneze. Dacă trecem peste acest moment, vă spun că o să fie mult mai uşor şi veţi vedea rezultate imediate. Acum trebuie să nu ne pierdem concentrarea. (...) Dacă trecem cu bine şi sănătoşi de această perioadă, revenirea va fi mai uşoară pentru că avem instrumentele. Ştim. Am trecut prin mai multe crize economice şi aceasta este o criză economică. Astăzi este o criză de sănătate şi nu aveam pregătite instrumentele pentru aşa ceva", a subliniat ministrul Finanţelor.
Românii se așteaptă la o criză mai lungă de un an de zile
Potrivit unui sondaj realizat de compania de analiză de date Nielsen, peste jumătate dintre români (54%) se aşteaptă ca economia să se confrunte, în urma pandemiei, cu o criză mai lungă de un an de zile. Pe de altă parte, 39% dintre români consideră că pandemia se va încheia în următoarele 2-3 luni.
Alţi 93% dintre românii din mediul urban sunt preocupaţi cel puţin într-o oarecare măsură de epidemia de coronavirus, iar 71% cred că riscul de răspândire este mare sau foarte mare. Consumatorii români consideră că situaţia va reveni la normal în mai puţin de 3 luni, după cum consideră şi respondenţii din Grecia, Rusia, Franţa şi Spania.
În ceea ce priveşte comportamentul de cumpărare a bunurilor de larg consum, studiul Nielsen notează vârful acut înregistrat în România în "săptămâna de panică" (9-15 martie), când unele tipuri de produse au avut creşteri spectaculoase de volume. Astfel, vânzările produselor de igienă personală au crescut atunci cu 466% faţă de aceeaşi săptămână din 2019, iar ale pastelor făinoase au crescut cu 378%.
Această creştere a scăzut în săptămâna următoare, când vânzările produselor de igienă personală au crescut cu 216%, iar cele ale pastelor făinoase au crescut cu 127%.
În perioada de la începutul pandemiei şi până pe 29 martie s-a înregistrat o creştere totală a vânzărilor de bunuri de larg consum de 31,3%, mai mare pentru produsele de îngrijire a locuinţei (+49,9%), de îngrijire personală (+40,7%) şi de alimente (+39,5%) şi mai mică pentru băuturile alcoolice (+10%).
Datorită restricţiilor de circulaţie impuse de autorităţi are loc o creştere mai mare a vânzărilor din formate de proximitate: supermarketurile au crescut cel mai mult (+36,1%) faţă de perioada similară a anului trecut, iar hypermarketurile cel mai puţin (+25,4%), în timp ce magazinele de tip cash&carry au înregistrat vânzări cu 34,5% mai mari decât în perioada similară a lui 2019.
Studiul a fost realizat de Nielsen la finalul lunii martie, pe un eşantion de populaţie cu vârsta de între 18-65 de ani, în peste 70 de ţări, pentru a înţelege mai bine cum se schimbă comportamentele consumatorilor în urma pandemiei.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS