Cresterea euro are deja efecte in magazine si nu numai. Serviciile telefonice si biletele de avion s-au scumpit cu 1,5% intr-o saptamana. VIDEO
Cresterea euro are deja efecte in magazine. In luna iunie, s-au scumpit fructele din import, dar si telefonia, si transportul aerian. Analistii spun insa ca deprecierea puternica a leului din ultima saptamana va influenta preturile si de acum incolo.
Datele statistice arata ca fructele proaspete s-au scumpit in iunie cu peste 6%, iar ouale cu peste peste doua procente. In schimb, legumele s-au ieftinit in iunie cu 5%, iar cartofii chiar cu 20 de procente, iar asta a facut ca pretul cosului de cumparaturi al romanului sa scada usor. Cumparatorii nu cred insa in aceste scaderi de preturi.
Dintre produsele nealimentare doar combustibilii s-au ieftinit in iunie, insa atunci un euro era cu 7 bani mai ieftin.
"Deprecierea leului va afecta in principal evolutia preturilor la servicii si la produsele nealimentare dintre care o mare parte sunt din import", a declarat Melania Hancila, economist sef Volksbank
Serviciile telefonice si biletele de avion au preturi fixate in euro si sunt platite la cursul zilei, asa ca s-au scumpit intr-o singura saptamana cu 1,5%. Acelasi lucru se intampla cu chiriile, stabilite de regula tot in euro, si tranzactiile imobiliare.
Nici cresterea cursului dolarului nu va ramane fara urmari.
"Leul fata de dolar a avut o depreciere mai consistenta sau mai mare decat a avut-o fata de euro ceea ce fara indoiala va fi un factor de presiune asupra pretului importurilor energetice", a declarat Ionut Dumitru economist sef Raiffeisein Bank
Luni petrolistii au marit deja pretul carburantilor la pompa si e posibil sa urmeze alte scumpiri.