Clienti Bancpost: BNR spune ca nu are atributii in relatia client-banca! Sa nu faca lobby pentru ARB!
Clientii nemultumiti de clauzele din contractele incheiate cu Bancpost afirma ca BNR raspunde in mod standard la orice plangere inaintata de populatie ca nu are atributii in relatia client-banca si roaga institutia sa aiba aceeasi pozitie in continuare, incetand astfel sa faca lobby in favoarea ARB.
"Grupul de initiativa impotriva clauzelor abuzive care se regasesc in contractele de credit Bancpost observa cu stupoare ca BNR, institutie de baza a statului roman, intra in piata bancara facand lobby pentru ARB (Asociatia Romana a Bancilor), cu toate ca BNR ar trebui sa apere in mod direct interesele statului si indirect interesele cetatenilor Romaniei", se arata intr-un comunicat al grupului.
Astfel, clientii Bancpost amintesc bancii centrale, in special directorului Directiei Supraveghere din BNR, Nicolae Cinteza, ca au atributii de reglementare a pietii financiar bancare din Romania.
Clientii Bancpost considera ca piata financiar bancara locala este nefunctionala, printre argumentele enumerate numarandu-se faptul ca BNR a redus treptat RMO si dobanda de politica monetara, dar dobanzile "variabile" ale bancilor au inghetat la paliere de peste 10% pentru lei, si ca exista banci care au cesionat creditele clientilor catre firme intregistrate in UE cu un capital social "de mai mare jena", fara sa notifice clientii conform legislatiei locale si chiar contractelor asumate intre banca si debitor.
Cinteza a declarat, la inceputul saptamanii, ca mai multe banci se pregatesc sa ceara in instanta despagubiri din partea statului pentru pierderile provocate de aplicarea Ordonantei 50 (care stabileste noi reglementari pentru creditele de retail), inclusiv in cazul contractelor aflate in derulare.
"Nu va fi doar una, ci mai multe banci vor actiona statul in judecata. Nu le scade solvabilitatea atat de mult (incat sa aiba nevoie de injectii de capital - n.r.), dar simplul fapt ca li se aduc prejudicii printr-o reglementare care excede cadrul european este incriminat", a spus Cinteza, citat de Ziarul Financiar.
Grupul clientilor nemultumiti ai Bancpost reuneste in prezent peste 800 de persoane si sustine implementarea neconditionata a prevederilor care se regasesc in legislatia privind protectia consumatorilor, respectiv OG 21/1992, Legea 193/2000 si OUG 50/2010, in vederea eliminarii clauzelor abuzive din contracte.
In ultima perioada tot mai multi clienti nemultumiti ai bancilor s-au organizat in grupuri pe internet unde discuta despre problemele intampinate si se pregatesc pentru a declansa procese colective impotriva institutiilor de credit, considerand ca acestea incalca prevederile OUG 50/2010, dar si unele reglementari mai vechi.
In luna iunie, Guvernul a aprobat Ordonanta de Urgenta 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori, pe baza unui proiect elaborat de ANPC, care transpune in legislatia romaneasca Directiva Europeana 48/CE/2008, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipata la creditele cu dobanda variabila si calcularea dobanzii in functie de un indice de referinta transparent, la care se adauga o marja fixa, care nu poate fi modificata fata de contractul initial.
Potrivit datelor ARB, institutiile de credit ar inregistra pierderi de pana la 900 milioane de euro in cazu aplicarii OUG 50/2010 in forma actuala.
Pe acelasi subiect: