Clienti artagosi, angajati cu dopuri in urechi! Aventura omului in lupta cu banca!
Cozi ca pe vremuri la carne si la lapte, program de lucru prelungit, nervi intinsi la maximum! Nu, nu este vorba de institutii ale statului, ci de ghiseele bancilor! Cei care au impumutat bani de la banca au luat cu asalt sucursalele acestora, vineri, inca de dimineata, pentru a vedea ce si cum stau lucrurile cu actele lor aditionale. “Legea este in vigoare de mai bine de o luna, de ce veniti toti in ultima zi?”, reactioneaza angajatii bancilor. “De ce nu ne-ati trimis instiintare acasa?”, vine replica nervoasa a clientilor.
Vineri a fost ultima zi in care cei care au credite la banci s-au putut duce sa vada actul aditional la contract si sa-l semneze.
De luni, in cazul in care nu ai depus la banca o notificare prin care iti exprimi dezacordul cu privire la modificarile propuse de institutia financiara, se presupune automat ca esti de acord si noile clauze se considera acceptate.
Asta teoretic. Practic, multe banci au ghiseele deschise si sambata si duminica, sau au acceptat ca oamenii sa vina si luni pentru a semna sau nu.
Vineri seara, sediul unei banci din Piata Alba Iulia! Desi programul cu publicul se terminse de mai bine de o ora, vreo 40 de oameni stateau inca la coada ca sa primeasca actele aditionale de la banca. Functionale, doar doua ghisee, unul pentru credite de consum, altul pentru cele ipotecare, desi inca vreo cinci functionari isi faceau de treaba in fata calculatoarelor.
“Eu nu va pot ajuta, nu am acces la sistem”, spune o angajata, in momentul in care un client o intreaba daca nu ar putea prelua din oamenii care stau la coada. Clientul se intoarce resemnat la locul lui, adica penultimul din coada. Avea sa afle mai tarziu ca ii va veni randul dupa mai mult de trei ore!
Si daca la ghiseul pentru creditele ipotecare lucrurile mergeau mai repede, motiv pentru care angajata si-a terminat treaba la o ora rezonabila, la creditele de consum dura intre 10 si 20 de minute sau chiar mai mult pentru o singura persoana.
Aceeasi intrebare – “Nu puteti sa preluati din cei de la consum?”, acelasi raspuns – “Nu!”, i-au adus functionarei fericite, care terminase, aceleasi priviri nervoase, inclusiv din partea colegei, care i-a numarat din nou pe cei care stateau la coada in dreptul ghiseului ei. Noua persoane! Era ora 19.00 si ar fi trebuit sa termine demult programul!
Oamenii devin agitati, mai ales ca, vorbind intre ei, afla ca unii au primit instiintari acasa, altii nu. “De ce nu ati instiintat pe toata lumea? Multi dintre noi nu am primit nimic acasa”, cere explicatii un domn mai indraznet, care se autodesemnase un soi de lider de grup.
“Scrisorile au fost trimise catre toata lumea, unii le-au primit, altii nu”, vine replica angajatei. “Si dumneavoastra cum stiti cine a primit si cine nu? Nu era normal ca scrisorile sa fie trimise cu confirmare de primire?”, intreaba alt domn revoltat. “De ce nu ne-ati anuntat prin telefon? Cand intarziem cu plata ratei, ne sunati a doua zi, acum v-ati facut ca ploua”, incep si ceilalti sa prinda curaj.
Angajata isi vede de ale ei, tace si inghite. Pana la urma, ea ce vina are?
In momentul in care iti vine randul, te asezi pe scaun in fata functionarei si-i dai buletinul. Urmeaza o pauza de 10-15 minute, timp in care nu te intreaba nimic si in care iti gasesti o preocupare citind afisele de pe pereti. Asta daca nu le-ai citit deja stand la coada. Angajata face calcule, scrie pe hartie, introduce noi date in calculator, suna din cand in cand la un coleg mai destept sau la un sef sa mai intrebe una, alta legat de contractul tau.
Iti dai seama ca nu are nevoie de tine acolo, fizic, atunci cand iti modifica contractul. Si-atunci te intrebi, legitim, de ce n-a facut-o inainte, pentru ca acum sa-ti prezinte doar modificarile? Scutea o gramada de timp si nu mai statea peste program vinerea seara. Si nu te mai tinea nici pe tine degeaba in banca, pana la 9 seara!
“Am primit prea tarziu clarificarile de la ANPC. Asa-i in Romania, lucrurile se misca in reluare”, raspunde angajata cand o intrebi. Cata dreptate ii dai, dupa ce ai stat trei ore si jumatate la coada!
La primirea actului aditional, multi il frunzaresc putin si asteapta lamuriri tot de la angajatii bancii.
“Imi creste dobanda?”, “Nu, dobanda ramane aceeasi, se modifica doar modalitatea de calcul”, raspunde functionara. Omul respira usurat si semneaza. Bine ca nu-i creste dobanda. Angajata asaza cu satisfactie contractul in rand cu celelalte si-i ureaza omului o zi buna. “A omis” sa-i spuna ca i-a introdus o gramada de alte taxe si comisioane care il vor arde la buzunar.
De luni, 20 septembrie 2010, toate bancile vor aplica noile prevederi aduse de ordonanta 50, iar modificarile intra in vigoare indiferent daca semnezi sau nu actul aditional. Insa bancile trebuie sa dovedeasca, de saptamana viitoare, ca ti-au adus la cunostinta toate aceste modificari.
Daca nu semnezi, dar nici nu contesti in scris actul aditional, atunci modificarile propuse intra in vigoare prin acceptare tacita.
Daca ai noroc, mai poti rezolva lucrurile si luni, in cazul in care banca a decis sa-i mai pasuiasca pe cei care au venit pe ultima suta de metri sa citeasca actul aditional.
Pe acelasi subiect: