Ce nu a vrut Franks sa spuna: Neaplicarea OUG 50 la contractele de credit in derulare, preconditie pentru transa FMI!
Modificarea OUG 50 privind creditele populatiei, astfel incat sa asigure transparenta dar si stabilitate financiara, este una dintre cele 5 preconditii pentru eliberarea urmatoarei transe, iar la anexa scrisorii suplimentare se precizeaza ca prevederile nu vor fi aplicate contractelor in derulare, scrie Mediafax.
"Ca o preconditie, vom lucra cu Parlamentul pentru a ne asigura ca Ordonanta 50 din 2010 va imbunatati transparenta si protectia drepturilor consumatorilor, asigurand, totodata, stabilitatea sistemului financiar si conformitatea cu prevederile Directivei 48/2008 a Comisiei Europene. In acelasi timp, ne vom asigura ca BNR este singura institutie autorizata pentru reglementarea activitatii de creditare a bancilor", se arata in scrisoarea suplimentara convenita cu Fondul Monetar International (FMI) la finalul misiunii din octombrie-noiembrie, document obtinut de MEDIAFAX.
Pe de alta parte, la anexa scrisorii de intentie, la capitolul "Preconditii", este specificata modificarea ordonantei "astfel incat sa nu fie aplicata contractelor in derulare".
Ordonanta privind creditele de consum se afla in dezbatere la Comisia de buget-finante din Camera Deputatilor, dupa ce a fost aprobata in Senat fara nicio modificare.
O delegatie condusa de Constantin Cerbulescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), s-a intalnit saptamana trecuta, la Bruxelles, cu reprezentanti ai Comisiei Europene, pentru initierea dialogului cu oficialii UE pentru a clarifica aspecte referitoare la unul din articolele ordonantei privind contractele de credit ale populatiei.
Comisia a mentionat ca a primit mai multe plangeri de la institutii bancare si nebancare romane care sustin ca prevederile articolului 95 din OUG 50/2010, raportate la prevederile articolului 30 din Directiva 2008/48/CE, ar avea implicatii in ceea ce priveste principiul retroactivitatii si ar determina neconcordante cu prevederile Directivei. Pe de alta parte, oficialii CE au spus ca inteleg intentiile autoritatilor romane si vor conlucra pentru gasirea unei solutii amiabile.
Cerbulescu a precizat la Bruxelles ca OUG 50/2010 este un act normativ complex, prin care se doreste crearea unui cadru juridic unic pentru contractele de credit destinate consumatorilor, si reuneste atat prevederi europene in domeniul contractelor de credit pentru consumatori, cat si prevederi specifice nationale, ce nu sunt reglementate prin legislatia europeana.
ANPC a extins prevederile directivei europene astfel incat noile reglementari sa se aplice si contractelor de creditare aflate in vigoare, inclusiv cele ipotecare, ceea ce a obligat bancile sa modifice un numar foarte mare de contracte incheiate cu clientii.
Alte preconditii pentru eliberarea urmatoarei transe de la FMI prevad ca Parlamentul sa aprobe bugetul pe 2011, inclusiv prin includerea ratificarii care prevede majorarea TVA de la 19% la 24%, dar si sa plateasca firmelor, pana la finele lunii noiembrie, aproape in totalitate, arieratele de la bugetul central si de la bugetul asigurarilor sociale.
Ultimele doua preconditii se refera la aprobarea legii salarizarii unitare si promulgarea reformei pensiilor.
Urmatoarea transa de la FMI urmeaza sa fie eliberata la mijlocul lunii ianuarie si are o valoare de 769 milioane DST (circa 870 milioane euro).
O misiune a FMI, Comisiei Europene si Bancii Mondiale s-a aflat in Romania, in perioada 20 octombrie-1 noiembrie, pentru evaluarea acordului in derulare si inceperea discutiilor preliminare cu autoritatile romane pentru incheierea unei noi intelegeri.
Romania are un acord de finantare externa cu FMI, UE si alte institutii financiare internationale, in suma totala de aproximativ 20 de miliarde de euro. Romania a primit pana acum transe in valoare de 11,27 miliarde de euro de la Fond si de 3,65 miliarde euro de CE.
Pe acelasi subiect: