Basescu: In SUA am spus ca nu sunt bani de F16. Ce solutie propune presedintele VIDEO
Presedintele Basescu afirma, in emisiunea "Dupa 20 de ani" ce va fi difuzata duminica la Pro TV, ca in intalnirile de la Washington a mentionat ca Romania nu are banii necesari achizitiei de avioane F16 si ca s-ar putea angaja intr-un astfel de contract doar in baza unei finantari pe termen lung.
"Pozitia exprimata de Romania, in speta de mine, a fost: nu avem bani si nu ne putem angaja intr-un astfel de contract, decat daca am gasi o solutie de finantare pe termen lung. Adica in urmatorii cinci-sase ani Romania nu va putea plati miliarde, ci poate plati 200 de milioane, maxim 300 de milioane anual. Acesta este mesajul meu. Nu este nici o presiune din partea americana sa achizitionam avioane F16 neaparat. Avem noi insa o obligatie asumata cand am devenit stat membru NATO, sa avem un numar de avioane cert, 48, compatibile cu echipamentele NATO. Ca pot fi F16, ca pot fi Rafale, ca pot fi SAAB sau stiu eu, important este cum gasim o solutie de finantare", a precizat Basescu.
Seful statului a mentionat ca discutia bilaterala in momentul de fata nu este una de consistenta, pentru ca Romania nu are resurse financiare sa achizitioneze si ca Statele Unite au propus un proiect regional in care "mai multe state membre NATO, intre care spre exemplu, Bulgaria, Croatia, poate chiar Ungaria, care are avioanele suedeze in leasing si se termina leasingul, ar putea sa faca un pool de state care sa sustina dotarea statelor membre NATO din zona rasariteana a NATO cu avioane F16".
Potrivit lui Traian Basescu, "subiectul a fost discutat la aceasta dimensiune, deci foarte redusa, si in discutiile cu vicepresedintele Biden, si in discutiile de la Pentagon, si in discutiile de la Parlament".
Ambasadorul SUA la Bucuresti, Mark Gitenstein, a declarat, joi, ca printre subiectele discutate de presedintele Basescu in SUA s-a numarat si cel referitor la achizitionarea de avioane F16, existand un plan care prevede o intelegere regionala, astfel ca ar putea fi aparate noi, ceea ce ar ajuta linia de productie Lockheed Martin.
Ambasadorul a spus ca la aceasta idee face referire si prevederea din declaratia comuna cu privire la parteneriatul strategic potrivit careia Romania si SUA isi propun sa lucreze impreuna la o abordare cu caracter regional care sa poata ajuta tarile interesate sa-si modernizeze fortele aeriene. "Este un plan care include si Croatia si Bulgaria (...) Declaratia se refera la acest lucru", a spus Gitenstein.
El a explicat ca este vorba despre un "efort regional" care ar reduce costul acestor avioane prin faptul ca ajuta linia de productie a companiei Lockheed Martin, dar si pentru ca ar presupune o diminuare a costurilor pentru antrenarea pilotilor.
CSAT a aprobat in martie 2010 achizitionarea a 24 de avioane F16 in uz. Achizitionarea avioanelor F16 aprobata de CSAT costa aproximativ 1,3 miliarde dolari, primele aparate, cu o resursa de zbor estimata la inca 10-15 ani, urmand sa ajunga in Romania in 2013.
Ministerul Apararii preciza la acel moment ca cele 24 de avioane aprobate de CSAT sunt varianta Block 25, revitalizate si complet echipate, iar pachetul cuprinde asistenta tehnica pentru o perioada de 3-5 ani si pachet de suport logistic, simulatoare de zbor, pregatirea personalului navigant si tehnic, transportul, adaptarea infrastructurii de la sol, munitia, armamentul, costuri administrative.
In august anul trecut, premierul Emil Boc a declarat insa ca Executivul nu are bani pentru achizitionarea avioanelor multirol.
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS