Avocatii: Mergi la banca si cere actul aditional chiar daca nu vrei sa-l semnezi!
Clientii bancilor ar trebui sa mearga la sucursalele de unde au contractat creditele pentru a cere actele aditionale, chiar daca nu le semneaza, intrucat fara aceste documente emise de banca nu vor putea sa faca sesizari la ANPC si nici sa introduca plangeri in instanta, potrivit avocatilor, citati de Mediafax.
"Daca nu puteti sa va prezentati la creditor, trimiteti o scrisoare cu confirmare de primire. Nu semnati actul aditional, nu faceti mentiuni, corectii, taieturi pe actul aditional. Aveti nevoie de un exemplar al actului, in forma legala emisa de creditor pentru viitoarele demersuri in instanta", afirma avocatul Marius-Vicentiu Coltuc.
Matei Dimitrie Giugariu, coordonatoral departamentului bancar-financiar de la Bostina si Asociatii, avertizeaza ca daca un client nu primeste o notificare de la banca trebuie sa notifice el insusi banca, in scris, asupra necesitatii modificarii printr-un act aditional a prevederilor contractului de credit si asupra obligativitatii bancii de a asigura, astfel, alinierea contractului la dispozitiile OUG 50/2010.
"Clientul trebuie sa-si retina si sa-si pastreze dovada depunerii acestei notificari la banca. In ambele cazuri, clientul are dreptul sa negocieze cu banca clauzele actului aditional, pentru a se asigura conformitatea dispozitiilor contractului de credit cu cele ale legislatiei aplicabile in domeniul protectiei consumatorului", a adaugat Giugariu.
Avocatii amintesc ca neprezentarea la banca va fi interpretata ca acceptare tacita, desi OUG 50 stabileste ca banca trebuie sa poata face dovada ca a depus toate diligentele pentru informarea consumatorului cu privire la semnarea actului aditional.
Avocatii indeamna clientii sa incerce negocierea conditiilor daca nu sunt de acord cu propunerea facuta de banca, iar corespondenta sa fie realizata pe cat posibil in scris.
"In incercarea de a rezolva pe cale amiabila neconcordantele, toate notificarile se fac in scris si se iau numere de inregistrare sau confirmari de primire. Creditorul are la dispozitie maxim 30 de zile pentru a raspunde. Dupa 30 de zile, daca nu ati primit un raspuns, puteti prezuma ca ati fost refuzat si mergeti mai departe", a aratat Coltuc.
Gheorghe Piperea, partener coordonator al Piperea si Asociatii, apreciaza ca oportunitatea refuzului si motivarea acestuia difera de la contract la contract, deci nu exista o formula universal valabila.
"Totodata, nu recomand in niciun caz ca toata lumea sa refuze semnarea actelor aditionale. Exista oameni multumiti de relatia lor cu banca si exista si modificari propuse care sunt perfect in limitele si in spiritul noilor reglementari. Din pacate, majoritatea situatiilor nu se incadreaza in aceasta ultima categorie", a adaugat Piperea.
Avocatii au opinii diferite privind posibilitatea suspendarii contractului de imprumut pe parcursul judecarii in cazul proceselor, dar nu exclud ca persoanele care au apelat la credite ar putea obtine cel putin inghetarea ratelor la imprumut in cuantumul solicitat.
"In cazul in care consumatorul nu obtine in instanta suspendarea platii ratelor creditului/comisioanelor, daca si in masura in care instanta de judecata pronunta, pe fondul cauzei, o solutie favorabila consumatorului, atunci acesta din urma are dreptul sa ceara bancii, iar banca se va conforma, sa faca compensarea intre sumele astfel platite in plus de consumator si considerate a fi nedatorate bancii, prin hotararea judecatoreasca pronuntata de instanta pe de o parte, si, respectiv, ratele creditului/comisioanele care sunt datorate in viitor de catre clientul consumator bancii, de la data pronuntarii hotararii judecatoresti, pana la scadenta finala a creditului, pe de cealalta parte. Cu alte cuvinte, valoarea ratelor viitoare ale creditului/suma comisioanelor datorate de imprumutat bancii se va diminua in mod corespunzator cu suma platita in plus de consumator bancii (pana la data pronuntarii solutiei de catre instanta) si considerata a fi nedatorata de instanta de judecata, prin hotararea judecatoreasca, ramasa definitiva", a spus avocatul de la Bostina si Asociatii.
In luna iunie, Guvernul a aprobat Ordonanta de Urgenta 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori, pe baza unui proiect elaborat de ANPC, care transpune in legislatia locala Directiva Europeana 48/CE/2008, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipata la creditele cu dobanda variabila si calcularea dobanzii in functie de un indice de referinta transparent, la care se adauga o marja fixa, care nu poate fi modificata fata de contractul initial.
Incepand de luni, 20 septembrie, toate contractele de credit in derulare trebuie sa fie modificate pentru a respecta noile preveri legislative in vigoare.
Aplicarea OUG nr. 50/2010 a declansat ample dispute la nivelul sistemului bancar, atat din cauza nemultumirilor bancherilor si clientilor, cat si a anumitor puncte neclare din legislatie.