Va reusi imperiul media poate cel mai cunoscut din lume sa treaca peste aceasta furtuna, care il clatina din temelii?
Jurnalistii de la The Economist sustin ca acesta ar trebui sa fie sfarsitul lui Rupert Murdoch in fruntea unei afaceri mostenite din generatie in generatie, dar care, in lumea de astazi, nu se mai poate conduce dupa regulile unei afaceri de familie.
Este greu de crezut ca acest om a dominat viata politica si mass-media pentru atata timp. A aparut in fata unei comisii parlamentare de ancheta, pe 19 iulie, pentru a da explicatii in cazul ascultarii ilegale a telefonelor si a mitei de 160.000 de dolari date politistilor. Si pentru a spune cum a fost posibil ca doi oameni pe care ii platea sa fie inchisi si mai multi sa fie arestati.
Murdoch raspundea ingrijorator de rar, cu pauze alarmante. Si in timp ce aceasta imagine, a patronului de la News Corporation care dadea explicatii in fata parlamentului facea inconjurul lumii, actiunile firmei cresteau.
Slabiciunea in cazul unui patron nu este, in mod normal, un element care sa faca o companie mai puternica. Dar News Corporation nu este o companie obisnuita. Este o afacere de familie, al carei sef, Rupert Murdoch, acum in varsta de 80 de ani, pare hotarat sa ramana la conducere pana cand unul dintre fiii sai va fi capabil sa preia aceasta functie. Pana acum, insa, interesele familiei si cele ale companiei nu prea au coincis.
Politicienii si publicul, in general, il vad pe Murdoch cu alti ochi decat investitorii. Pentru primii, acesta este cel care a ridicat un imperiu media de succes, cel care a ajutat la ridicarea si la decaderea unor politicieni. Pentru ceilalti, Murdoch este o garantie, un obstacol care sta in fata prabusirii companiei. Pentru oamenii de afaceri, pare un om depasit de vremurile pe care le traieste. Pare a fi ultimul dintre moguli.
Imperiul lui Murdoch
Industria mass-media a fost, de la inceputurile ei, o afacere de familie. Londra a avut familia Rothermere, Los Angelesul, pe cei din familia Chandler. Studiourile de la Hollywood au inceput, de asemenea, ca o afacere de familie.
Dar evolutia tehnologica a dus, in timp, la spargerea monopolurilor pe piata media. Aparitia internetului a dus la dezvoltarea start-up-urilor in domeniu, a blogurilor si a companiilor ca Google si Yahoo!, pentru care stirile erau o activitatea paralela, dar care au slabit din puterea marilor corporatii mass-media.
Murdoch a mostenit o afacere cu ziare, pe care a transformat-o intr-un imperiu multimedia. In anii '60, cand a venit la Londra, a inventat tabloidul modern – o combinatie de scandaluri sexuale si politice, lipsite de orice morala. In America, a distrus suprematia celor mai importante posturi TV. Canalul sau Fox News a spulberat concurenta si i-a adus cele mai multe profituri.
A dat insa si rateuri. S-a grabit sa cumpere reteaua de socializare Myspace, intuindu-i potentialul, dar a privit neputincios cum a fost zdrobita de Facebook. In 2007, a pariat pe reteaua de stiri economice Dow Jones si pe Wall Street Journal, care i-a adus numai pierderi.
Scandalul in mijlocul caruia se afla in prezent divizia de ziare din Marea Britanie nu numai ca a bulversat intreaga lume, dar a dus si la dezechilibrarea companiei. News Corporation s-a vazut obligata sa renunte la BSkyB, reteaua de televiziune prin satelit, pe care Murdoch a pus-o pe picioare.
Procesul care va urma ii va face pe politicienii britanici sa se simta eliberati de sub jugul lui Murdoch, iar scandalul in care este implicat va duce la schimbari radicale in industria mass-media din Marea Britanie, mai scrie The Economist.
Acest scandal va dezvalui si dificultatile de a conduce o astfel de companie ca pe o afacere de familie. James Murdoch, fiul seniorului Rupert Murdoch, a condus BSkyB bine, si daca ar fi avut alt nume de familie, ar fi avut o cariera de succes in domeniu.
Dar scandalul interceptarilor telefonice i-a slabit si acestuia puterile si-si va pune amprenta pe evolutia carierei lui in viitor. Acest “triunghi murdar”, in care James s-a trezit alaturi de tatal sau si de protejata acestuia Rebekah Brooks, care a demisionat din fruntea News International pe 15 iulie, ne ajuta sa ne dam seama de ce practicile ilegale din firma nu au iesit mai repede la iveala. Numirea fiului in fruntea diviziei de ziare a fost miscarea unui proprietar de moda veche, nu a unui director executiv obisnuit.
Se pare ca nici managementul si nici actionarii nu pot scapa de numele de Murdoch. Dar compania ar avea mai mult de castigat daca s-ar renunta la “modalitatea feudala” de a face afaceri, comenteaza jurnalistii de la The Economist.
Functiile de presedinte si de director executiv ar trebui delimitate, iar batranul Murdoch ar trebui sa se retraga de la conducerea imperiului. Cea mai buna functie pentru el este aceea de presedinte fondator, caruia sa i se recunoasca meritele pentru ceea ce a facut, dar care sa nu mai aiba niciun cuvant de spus in luarea deciziilor.
Sfarsitul istoriei si ultimul om
Industria media are nevoie de un management puternic la News Corporation. Atunci cand nu era coplesita de parti pris-uri, compania a luptat pentru ca afacerile din mass-media sa nu fie acaparate de evolutia tehnologica din era digitala. News Corporation a fost vocea cea mai puternica in dezbaterea legata de plata continutului pe intenet, care ar ajuta industria sa supravietuiasca, desi nu-i rezolva, insa, problemele cu care se confrunta.
Imaginea lui Rupert Murdoch a ajutat compania sa devina puternica. Dar poate ca a venit vremea ca acesta sa faca un pas inapoi si sa lase locul altcuiva.
Rupert Murdoch nu va fi ultimul om care a creat un imperiu media. Michael Bloomberg a ridicat o firma puternica si are si o cariera politica de succes ca primar al New York-ului, dar acesta nu a amestecat niciodata cele doua “afaceri”. Epoca mogulului omniprezent a apus insa. Murdoch ar face un bine afacerii pe care o conduce, dar si intregii industrii mass-media, daca s-ar retrage, concluzioneaza The Economist.
Citeste si: