"Tunurile" care au pus Posta Romana pe butuci. Printre ele, contracte incheiate cu Blue Air si cu o firma fara niciun angajat
Posta Romana putea fi o companie profitabila daca nu ar fi fost "devalizata si jumulita intr-o maniera oribila" prin incheierea mai multor contracte "paguboase si defavorabile", a afirmat ministrul pentru Societatea Informationala, Dan Nica, la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de ProTV.
"Cand am plecat de la conducerea ministerului, in 2004, Posta Romana nu stia ce sa faca cu banii. Daca imi aduc bine aminte, avea un profit care depasea cateva zeci de milioane de euro, iar in casa faceau plasamente overnight, ca nu stiau ce sa faca cu banii. La momentul cand am preluat-o, in mai 2012, am primit scrisoare de la fostul director general ca societatea intra in faliment pe 13 iunie 2012, daca tin bine minte. Si am intrebat de ce intra societatea in faliment? Mi s-a raspuns ca nu mai avem ce sa facem, ca societatea primise o amenda de la Consiliul Concurentei, de peste 100 milioane de lei, care devenise exigibila, ca datoriile la bugetul de stat, banci si furnizori depasesc 600 milioane de lei", a spus Nica, citat de Mediafax.
El a mentionat ca, in mai 2012, a organizat o conferinta in care a explicat de ce Posta Romana a ajuns in aceasta situatie.
"De-a lungul timpului, societatea a incheiat 50 de contracte defavorabile. Spre exemplu, Posta a incheiat cu Blue Air un contract pentru transportul aerian al corespondentei de mai multe zeci milioane de euro, in conditiile in care compania nu avea bani de benzina pentru propriul parc auto. Contractul a fost incheiat de unul dintre directorii generali care s-a perindat pe la conducerea societatii in ultimii ani", a afirmat Nica.
Un alt contract defavorabil, in valoare de cateva zeci de milioane de euro, a fost incheiat de Posta cu o firma de paza si valori.
"Vorbim despre contracte paguboase de zeci si zeci de milioane de euro. Tot ce v-am spus este inaintat catre justitie, DNA face intensiv anchete. Vreau sa va dau un alt exemplu, care m-a socat cel mai tare. O firma fara niciun salariat s-a obligat prin 2010 sau prin 2011 sa monteze POS-uri la toate unitatile Postei, dar nu a pus niciunul. Posta, directorul juridic al companiei, in loc sa rezilieze contractul cu litera care trebuie, l-a reziliat cu alta litera. Instanta a constatat ca rezilierea s-a facut ilegal si, in baza solicitarii firmei respective, a hotarat despagubiri de cinci milioane de euro", a spus Nica.
El a adaugat ca directorul juridic al Postei a fost demis, iar dosarul a fost inaintat la DNA. "Eu spun ca exista complicitate in astfel de cazuri. Se incearca recuperarea prejudiciului, ancheta va stabili daca a existat vreo legatura intre directorul juridic al Postei si firma care trebuia sa monteze POS-urile", a continuat Nica.
Potrivit datelor Postei, societatea care trebuia sa monteze POS-urile se numeste Smart Telecom Solutions SRL Bucuresti. Obiectul de activitate este "Alte activitati de servicii suport pentru intreprinderi" si este controlata de Emmanouil Sorillos, cetatean grec (90% din capital), potrivit datelor de la Registrul Comertului. Cu un singur angajat in 2011, societatea a raportat afaceri de 4.465 lei si pierderi de 104.362 lei.
Potrivit ministrului, 95% dintre contractele paguboase incheiate de Posta Romana au fost reziliate.
"Mai am 5% din contracte, care nu au clauze de reziliere. Spre exemplu, am un contract cu servicii medicale la Ploiesti, incheiat de directorul general al Postei care venise de la fabrica de chiuvete, care a fost pana mai 2012. Aceastã firma, si Curtea de Conturi a confirmat acest lucru, primea bani pentru analize la cei 36.000 de salariati, dar ei nu faceau in fiecare luna analizele la toti angajatii. Contractul spune cã trebuie sa ii platesc toata suma de bani indiferent daca salariatii Postei faceau sau nu analize. Bineinteles ca era ilegal. Problema este ca nici acum n-am reusit sa il reziliez pentru ca nu are clauze de reziliere. Normal ca nu mai facem plati", a afirmat Nica.
Potrivit raportului Curtii de Control din 2010, Posta Romana a incheiat si derulat, in perioada 2008 - 2010, doua contracte de prestari servicii cu o valoare de 5,5 milioane de euro fara TVA, pe patru ani, respectiv cu o valoare de 5,8 milioane de euro fara TVA, pe cinci ani, avand ca obiect prestarea de servicii medicale.
Pe acelasi subiect: