Riscurile notorietatii. Decizii ale marilor companii ale lumii, care le-au transformat din cele mai iubite in cele mai urate
Clientii, angajatii, actionarii si contribuabilii urasc marile corporatii din mai multe motive. Publicatia americana 24/7 Wall Street a realizat, pe baza unor studii de caz, o lista de societati care se pot incadra in topul companiilor pe care americanii le urasc cel mai mult. Cercetarea a luat in calcul mai multe elemente, cum ar fi satisfactia consumatorilor, atentia fata de client, strategia de stabilire a preturilor produselor si serviciilor si mesajul pe care il transmite brandul, precum si castigurile, previziunile profitului, dezvoltarea si calitatea produselor si evaluarea brandului.
In prezent, Facebook are mai mult de 800 milioane de utilizatori. Orice companie de asemenea dimensiuni este imposibil sa nu fie calomniata. In comparatie cu alte siteuri de socializare, Facebook are cel mai mic punctaj atunci cand vine vorba de satisfactia clientilor.
Site-ul a iritat in mod repetat utilizatorii, din cauza atacurilor la securitatea informatiilor si la viata personala. Printre cele mai criticate inventii ale inginerilor de la Facebook se numara introducerea software-ului de recunoastere faciala, motiv pentru care UE a demarat o ancheta, si linia timpului, care afiseaza cronologic toate evenimente de la crearea contului unui utilizator.
American Airlines
American Airlines a fost aleasa recent ca fiind cea mai proasta companie aeriana din cauza Serviciului Clienti, potrivit datelor publicate semestrial de Middle Seat in Wall Street Journal. „In ultimii cinci ani, American Airlines a fost printre cele mai proaste trei companii aeriene din punctul de vedere al performantei in manipularea bagajelor si pentru anularea a peste 70% din zboruri.”
AT&T
A primit recent cel mai mic punctaj dat vreodata de JD Power pentru performantele serviciilor wireless catre clienti. I-a mai fost atribuit si cel mai mic rating pentru serviciul clienti. AT&T a fost marcata de probleme cu reteaua sa 3G, care sunt in mare parte vinovate de situatia actuala. Aceasta a fost atacata atat de guvern, cat si de presa, pentru ceea ce multi au considerat ca fiind o incercare de a monopoliza piata prin preluarea companiei T-Mobile. Transportatorul fara fir a primit, de asemenea, ratingul cel mai mic pentru furnizorii de servicii de telefonie mobila standard, conform Consumer Reports.
Nokia
Nokia si-a uimit actionarii atunci cand procentul de pe piata smartphone-urilor a scazut trimestru dupa trimestru. Cel mai sigur, Nokia va pierde pozitia de lider mondial pe piata telefoanelor mobile in favoarea Samsung. Potrivit Interbrand, valoarea brandului Nokia a scazut 15% in ultimul an. A incercat sa se salveze prin intermediul unui accord cu Microsoft, al carui sistem de operare Windows (Windows OS) a fost folosit pe smartphone-uri, insa strategia nu a dat rezultate multumitoare.
Goldman Sachs
Proasta reputatie a companiei Goldman Sachs a fost intarita atunci cand guvernul i-a dat in judecata in 2010. Cele doua parti au incheiat o intelegere de 550 milioane de dolari, insa cum suma era nesemnificativa in comparatie cu venituile bancii, acuzatiile de frauda au continuat, ba chiar s-au acutizat.
Best Buy
Retailerul de electronice a incalcat regulile in ceea ce priveste relatia cu clientii. Best Buy a ramas fara anumite produse, pe care oamenii le-au comandat pentru Craciun, pe care nu i-au anuntat decat cu doua zile inainte de sarbatori. Potrivit declaratiei de presa a companiei: „Datorita cererii coplesitoare din lunile noiembrie si decembrie, ne-am aflat in imposibilitatea de a livra unele comenzi online pe care le-au facut clientii nostri.” Actiunile lor au scazut cu pana la 30% in ultimul an.
Bank of America
In septembrie, Bank of America a anuntat ca va disponibiliza 30.000 de angajati, ia valoarea actiunilor sale a scazut cu 55% intr-un an. Compania va continua sa se confrunte cu actiuni in justitie inaintate atat de guvernului federal, cat si de mai multe state si din partea unora dintre actionarii sai. Bank of America a fost acuzata de pastrarea unui secret fata de actionarii sai cu privire la una dintre cele mai mari amenintari legale cu care se confrunta.
Johnson & Johnson
Johnson & Johnson s-a confruntat cu o serie de probleme, care au inceput cu medicamentele pentru copii, printre care si Paracetamol. Potrivit AP, reclamatiile au pornit de la faptul ca J&J a eliberat, in septembrie 2009, medicamente atat pentru copii, cat si pentru adulti, fara prescriptie, inclusiv tratamente pentru cei infectati cu HIV. Alte exemple ar fi implanturi care au cauzat dureri mari sau lentile de contact care au iritat ochii.
In al treilea trimestru, vanzarile medicamentelor a scazut cu peste 24% fata de anul trecut. Potrivit Bloomberg, directorii executivi au atribuit pierderea semnificativa a segmentului de piata problemelor legate de calitatea produselor. Lunga serie de probleme a ruinat ceea ce a fost odata o reputatie de invidiat.
Sears
Sears a avut probleme in relatia cu clientii anul trecut. Compania mama a avut aceeasi soarta, din cauza deciziilor neinspirate printre care si fuziunea cu firma falimentara Kmart, in 2005. Performanta ambelor branduri a fost atat de slaba, incat actiunile Sears Holding (NASDAQ: SHLD) au scazut 60% in ultimul an. Vanzarile magazinelor Sears au scazut cu 6%, doar intr-o luna, ceea ce i-a determinat pe oficialii companiei sa anunte ca vor inchide intre 100 si 120 de magazine Sears si Kmart. In decembrie, S&P lua in considerare retrogradarea Sears Holdings.
Netflix
Anul trecut, Netflix a avut unul dintre cele mai mari ratinguri in ceea ce priveste satisfacerea clientilor. Actiunile companiei au fost tranzactionate la un nivel record de 305 dolari, dar au scazut la 90 dolari, in mai putin de 6 luni. Situatia a cauzat pierderea a 810.000 abonati, potrivit raportului de venituri al companiei, si a pornit o furtuna de reclamatii din partea clientilor. Anul trecut, actiunile Netflix au fost printre cele care au pierdut cel mai mult la bursa.
Pe acelasi subiect: