Mandarina ar putea „cuceri” intregul continent asiatic, cu preponderenta partea de sud-est, scriu cei de la BBC in editia electronica. In cel mai populat oras din Malaezia, Johor Bahru, dorinta de a vorbi cat mai bine limba engleza ii face pe elevii din clasele primare sa parcurga zilnic chiar si distante de pana la doua ore pentru a ajunge la scoala.

De exemplu, Aw Yee Han, in varsta de noua ani, spera la o viata mai buna in fiecare dimineata, atunci cand parcurge drumul catre succes. De fiecare data, la ora 4:30 a.m., trece granita Malaeziei intr-un mini autobuz. Isi are pasaportul atarnat de gat, pentru a-i fi mai usor sa se identifice in fata autoritatilor de frontiera. Scoala lui este amplasata in Singapore, de cealalta parte a granitei, unde, spre deosebire de Malaezia, principala limba de circulatie este engleza.

Mama baiatului, Shirley Chua, crede ca sacrificiul pe care il face fiul ei merita. Institutia de invatamant pentru care trece zilnic frontiera il va ajuta sa vorbeasca fluent o limba atat de populara astazi, pretutideni in lume. „De cand stiinta si matematica sunt predate in limba engleza, am considerat ca este esential pentru copilul meu sa stie s-o vorbeasca la perfectie”, le-a spus Chua jurnalistilor britanici.

Aproape 15.000 de studenti din sudul provinciei Johor din Malaezia parcurg acelasi drum cu autobuzul pentru a invata dincolo de frontiera. Poate parea o masura exagerata, dar unii parinti din Asia nu au incredere in sistemul educational din Malaezia. Isi fac griji cu privire la modul si seriozitatea cu care cei mici invata cea mai cunoscuta dintre limbile de circulatie internationala.

Incepand cu anii `80, cei mai multi studenti din Malaezia invata in limba oficiala, malaieza. Rezultatul? Absolventii reusesc cu greu sa-si gaseasca un job, iar lipsa fortei de munca se simte mai ales in domeniul IT.

Asadar, parintii care considera engleza extrem de importanta pentru viitorul copiiilor lor ii trimit la scolile private din Singapore, acolo unde guvernul a adoptat-o ca limba oficiala. Desi aproape trei sferturi din populatia din Singapore este formata din chinezi, limba care se vorbeste la nivel national este engleza. Iata si motivul pentru care tot mai multi specialisti considera ca asa a ajuns Singapore sa fie considerata cea mai accesibila piata pentru business, titlu acordat de Banca Mondiala.

Principalul competitor: China

Cu toate acestea, dominatia englezilor in comunicare este serios concurata de cresterea populatiei chineze din Singapore. De pilda, Institutul Chinez de Business din Singapore a adaugat, in programa universitara din ultimii ani, cursuri despre administrarea afacerilor, destinate exclusiv studentilor chinezi. Interesant este ca acestia din urma studiaza in limba mandarina mai mult decat in dialectul hokkien, vorbit de imigranti.

Cursurile au ajuns destul de populare printre studentii chinezi, mai ales de cand guvernul din micul stat insular a inceput sa acorde subventii locuitorilor care invata limba chineza. Strategia guvernantilor a fost pusa in aplicare in 2009, odata cu debutul crizei financiare globale. “Guvernul le-a oferit sansa de a se updata in permanenta, de a-si imbunatati abilitatile de organizare si administrare”, spune purtatorul de cuvant Alwyn Chia.

De notat este faptul ca sunt companii in Singapore extrem de interesate de purtatori de cuvant sau persoane care se ocupe de relatiile cu media, de nationalitate chineza.

De exemplu, Lee Han Shih conduce o companie multimedia in cea mai mica tara din Asia de Sud-Est (Singapore). Managerul le-a marturisit ziaristilor de la BBC ca limba engleza a devenit mai putin importanta pentru el, din punct de vedere financiar, deoarece colaboreaza cu clienti din Vest pentru a face afaceri in China. “Bineinteles ca trebuie sa cunosti limba engleza, dar ai nevoie si de cunostinte temeinice de chineza”, subliniaza Lee.

Avand in vedere ca puterea Chinei incepe sa se resimta tot mai mult, proprietarul crede ca mandarina va depasi engleza, in ceea ce priveste numarul de vorbitori la nivel mondial. “Declinul limbii engleze va urma, cel mai probabil, decaderii dolarului american. Daca renminbi (moneda oficiala a Chinei) va deveni urmatoarea moneda de siguranta pentru investitii, atunci va trebui sa invatam cu totii chineza”, a adaugat Lee.

Directorul companiei din Singapore a adaugat faptul ca Brazilia si China fac deja afaceri folosind renminbi si nu dolarii americani, ceea ce face engleza mai putin necesara.  

Multiculturalitatea si construirea puntilor

Influenta Chinei incepe sa se simta tot mai mult in sud-estul Asiei, devenind astfel principalul jucator economic din zona.

De cealalta parte, directorul Economist Intelligence Unit  (EIU) din Asia, Manoj Vohra, este de parere ca sa spunem ca mandarina este rivala de temut a limbii engleze e „un pic cam fortat”.

O realitate este faptul ca tot mai multe companii din China, care prefera sa foloseasca propria limba, cauta parteneri care vorbesc atat mandarina, cat si engleza si sunt interesati sa-si extinda activitatea pe plan international. „Au tendinta de a actiona ca punti. Vor sa construiasca <<poduri>>”, precizeaza Vohra.