Cea mai mare parte a acestei cresteri va proveni din segmentul online, ce va inregistra un ritm mediu anual de crestere de 12,9% in perioada 2011 - 2015, in vreme ce cheltuielile de publicitate vor o dezvoltare de pana la 8,9%.

In ceea ce priveste insa cheltuielile consumatorilor pentru produse media, cresterea acestora va fi de doar 4,7%.

Piata de divertisment si media din Romania, cea de-a treia cea mai dinamica din regiune

Dupa piata de divertisment si media a Turciei (care va inregistra o crestere anuala de 13,2%), Rusiei (11,7%), cea romaneascava reprezenta a treia cea mai dinamica piata din regiune. In clasament se situeaza apoi Polonia (7,1%), Republica Ceha (6,8%) si a Ungaria (6,2%).

Daca o comparam insa cu piata Rusiei (ce va totaliza 35,7 miliarde de dolari in urmatorii 4 ani), piata de divertisment si media din Romania insumeaza aproximativ o zecime din valoarea pietei rusesti si ramane totodata printre cele mai mici din regiune.

„Aceasta este epoca de aur a consumatorului, cererea pentru produsele media digitale fiind in crestere si devenind regula. In multe piete, industria de divertisment si media a fost profund afectata de perioada de recesiune pe masura ce consumatorii si-au accelerat migratia catre mediul online, ajutati fiind si de revolutionarea tehnologiilor”, a spus Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanta de Management, PwC Romania.

Raportul PwC arata ca in urmatorii 5 ani, cheltuielile la nivel global pentru produsele industriei media si divertismentului vor creste de la 1,4 trilioane de dolari in 2010 la 1,9 trilioane in 2015, o rata anuala medie de crestere de 5,7% generata in principal de cresterea economica generala, dar si de accelerarea trecerii de la produsele media traditionale la cele digitale. In prezent, componenta digitala reprezinta 26% din cheltuielile totale, dar, pana in 2015, PwC estimeaza ca ponderea cheltuielilor pe produse media digitale va creste la 33,9%.

Publicitatea, cel mai pro-ciclic segment al industriei de divertisment si media, a inregistrat cel mai mare reviriment, crescand cu 5,8% in 2010, dupa o scadere de 11% in 2009. In total, cheltuielile de publicitate vor inregistra o rata anuala medie de crestere de 5,5% de la 442 de miliarde de dolari in 2010 la 578 miliarde in 2015.

Cheltuielile consumatorilor s-au imbunatatit de asemenea, crescand cu 2,2% in 2010, dupa o scadere de 0,4% in 2009. In schimb, evolutia cheltuielilor pentru accesul la internet a ramas aproape neafectata de recesiune, crescand cu 9,2% atat in 2009, cat si in 2010, si sunt asteptate sa se majoreze de la 270 de miliarde de dolari in 2010 la 408 miliarde in 2015, o rata medie anuala de crestere de 8,6%.

Consumatorul digital la putere

Intreaga industrie de divertisment si media este marcata de nevoia de a capta atentia consumatorului, prin redefinirea experientei oferite continutul media, pentru a deveni multi-functionala si polivalenta, ceea ce creeaza modalitati multiple de monetizare.

„In contextul in care consumatorul are acces la atat de multe medii care ofera continut gratuit, directorii generali din industria de divertisment si media trebuie sa-si adapteze modelele de afaceri pentru a capta tendintele mereu in schimbare ale cererii de consum. Pana la urma, pentru a crea continut de calitate in continuare si pentru a-l face disponibil pe Internet cineva trebuie sa plateasca”, a adaugat Belciu.

America Latina, regiunea in care cheltuielile pentru media vor exploda

America Latina va fi piata cu cea mai rapida crestere in ceea ce priveste cheltuielile pentru industria media si divertismentului in urmatorii cinci ani, crescand cu o rata medie anuala de 10,5% si ajungand de la 66 miliarde de dolari in 2010 la 109 miliarde in 2015.

Zona Asia-Pacific va fi a doua cea mai dinamica regiune, crescand in medie cu 6,5% pe an, de la 395 miliarde de dolari in 2010 la 541 de miliarde in 2015.

Europa, Orientul Mijlociu si Africa vor inregistra o crestere medie anuala de 5,2% si va deveni cea mai mare piata de media si divertisment din lume, ajungand la orizontul anului 2015 la 614 miliarde de dolari americani, fata de 477 de miliarde in 2010. In fine, cea mai lenta crestere va fi cea inregistrata de regiunea Americii de Nord, de la 481 de miliarde in 2010 la 607 miliarde in 2015.

Douasprezece tari aveau cheltuieli de peste 25 de miliarde dolari pentru divertisment si media in 2010. Dintre acestea, China si Brazilia vor fi pietele cele mai dinamice in urmatorii 5 ani, cu o rata medie anuala de crestere de 11,6% si respectiv 11,4%. 

Publicitatea pe internet va fi cel mai dinamic segment al pietei de publicitate in urmatorii cinci ani, depasind ziarele in 2012 si devenind al doilea mediu in functie de veniturile din publicitate dupa televiziune. Publicitatea TV va continua sa beneficieze de audientele numeroase, iar evenimentele majore, precum Olimpiada de la Londra din 2012, vor stimula cresteri la rate cu doua cifre ale acestui segment. Segmentul publicatiilor de specialitate a inregistrat o scadere dramatica de 20,4% in 2009, insa pana in 2015, ne asteptam ca acesta sa fie printre cele mai dinamice sectoare.

Accesul mobil la internet este de asemenea un factor important de crestere pentru cheltuielile de divertisment si media in toate regiunile care vor inregistra o dezvoltare semnificativa pana in 2015. Numarul abonatilor la Internetul mobil se va dubla in Europa, Orientul Mijlociu si Africa, precum si in zona Asia-Pacific, se va tripla in America de Nord si se va majora cu mai mult de 400% in America Latina in urmatorii 5 ani.

Industria filmului este potentata de tehnologia 3D, Blu-ray si piata de produse electronice in crestere. Proliferarea tabletelor, extinderea penetrarii Internetului de tip broadband si cresterea vitezei acestuia, vor conduce la majorarea cheltuielilor pe acest segment cu o rata anuala medie de 5,9% pana la 115 miliarde de dolari in 2015, fata de 86 de miliarde in 2010. Zona Asia-Pacific si America Latina vor fi cele mai dinamice piete din acest punct de vedere.

Piata jocurilor video se estimeaza ca va creste pana la 82 de miliarde de dolari in 2015, fata de 56 de miliarde de dolari in 2010, o rata anuala medie de crestere de 8,2%. Regiunea Asia-Pacific va fi cea mai dinamica piata in urmatorii cinci ani pe acest segment, inregistrand o crestere anuala medie de 11,8%, alimentata in principal de cresterea din jocuri online. 

Raportul PwC Global Entertaiment and Media 2011-2015, este cea la cea de-a 12 editie anuala, si contine analize detaliate si prognoze pentru 13 segmente majore si patru regiuni ale globului: America de Nord (Statele Unite si Canada), EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa), Asia-Pacific si America Latina.
 
PwC reprezinta reteaua de firme membre ale PricewaterhouseCoopers International Limited (PwCIL). Reteaua ofera servicii de audit financiar, consultanta fiscala si consultanta pentru afaceri, specializate pe diferite sectoare. PwC are peste 160.000 de angajati in 154 de tari.