Formula 1 se muta pe mare. Cum fenteaza navigatorii accidentele cu tehnica "furata" de la piloti
In timpul Grand Prix-ului de la Valencia, de pe 26 iunie, Lewis Hamilton a descoperit ca anvelopele sale se supraincalzesc. Inginerii au intrat in scena si, datorita unui sistem de monitorizare, acestia au avut sub observatie, pe timpul intregii curse, masinile aflate in competitie si primeau informatii despre starea motorului, a suspensiei sau despre starea pilotilor. Pe baza acestor date, echipa de stategi i-a putut sfatui pe Hamilton si pe competitorii lui cum sa-si imbunatateasca tactica si cum sa evite problemele tehnice, scrie The Economist.
Sistemul, datorita caruia ierarhiile pot fi rasurnate intr-o fractiune de secunda, si care a fost dezvoltat la inceput in domeniul curselor de masini, este acum aplicat si intr-un alt domeniu, in care secundele sunt la fel de importante – navigatia.
Deschizatorul de drumuri este Cosworth, compania britanica cea mai cunoscuta care produce motoare pentru masini de curse, dar care doteaza echipele concurente si cu echipamnet de date si de analiza.
Iar echipementele pe care le produc pentru vase sunt cam la fel cu cele pe care le fac pentru cursele de Formula 1.
Dar, in loc sa masoare fiabilitatea masinii si suspensia, acestea verifica viteza vantului, virajele, unghiul de inclinare si alti factori care influenteaza performanta iahturilor sau a salupelor.
Sistemul foloseste o serie de senzori care transmit informatiile fie in cabina echipajului, fie echipei de support de pe uscat. Pe baza acestor date, competitorii stiu cat mai au pana ajung la urmatoarea geamandura, cand trebuie sa incetineasca sau cand sa ia viraje.
In unele competitii sportive, inclusiv Jocurile Olimpice, asemenea echipamente nu sunt permise, dar tehnologia este valoroasa in timpul trainingurilor. Un sistem mai putin performant a fost inventat chiar si pentru surferi.
Pe acelasi subiect: