Companiile romanesti sunt preocupate mai mult sa-si creasca vanzarile si sa-si dezvolte afacerea, aproape cu orice cost, fara ca impactul deciziilor lor asupra nivelului de profitabilitate sa fie printre prioritatile strategiei lor, considera Adrian Comaneci, senior project manager al companiei de consultanta in management Contrast Management Consulting (CMC), relateaza Business Magazin.

Concluzia lui se intemeiaza pe un studiu, pe care l-a coordonat, despre relatia dintre indicatorii ce privesc dezvoltarea afacerii si cei ce privesc rentabilitatea in cazul celor mai importante companii listate la Bursa de Valori, dupa cifra de afaceri si lichiditate. Studiul ia in calcul perioada 2006-2010, perioada cand vanzarile agregate ale companiilor au ramas constant peste nivelul celor din 2006, inclusiv in plina perioada de criza (2008-2009), dar in schimb profitabilitatea a scazut accelerat incepand din 2006, cu un minim in 2009.

Mai exact, pentru 46 din 49 de companii analizate, indicatorul combinat de crestere a cifrei de afaceri si a activelor a fost pozitiv, dar numai 19 companii au reusit sa obtina o rentabilitate reala pozitiva a capitalului, adica sa acopere prin profitul contabil si costul capitalurilor utilizate.

Fata de studiile similare din anii trecuti, care analizau performanta companiilor in ultimii trei ani, cel de acum ia in calcul patru ani cum nu se poate mai diferiti: o prima faza favorabila pentru dezvoltare si crestere (2006-2008) si a doua de reducere a cererii si ingreunarea accesului la finantare (2008-2010).

"Tocmai acesta e contextul cel mai potrivit in care pot fi identificate acele companii cu capacitatea de a obtine performanta si de a crea in mod sustenabil valoare pentru actionari, chiar si in conditii macroeconomice adverse", afirma Adrian Comaneci.

Pentru perioada 2007-2009, cele mai mari punctaje, rezultate din indicatorii luati in considerare (rentabilitatea capitalului dupa deducerea costurilor de finantare, rentabilitatea capitalului propriu, indicatorul combinat de crestere a cifrei de afaceri si a activelor, respectiv randamentul actiunilor pe parcursul anului) le-au obtinut Rompetrol Well Services, Electromagnetica si Condmag.

Pentru perioada 2006-2010, Electromagnetica si Rompetrol raman in top, dar sunt devansate de Ropharma Brasov, controlata de omul de afaceri Mihai Miron, si de Prospectiuni Bucuresti, controlata de Ovidiu Tender.

In 2010, clasamentul este condus de producatorul de ingrasaminte Azomures, urmat de Ropharma si Electroarges.

Afla celelalte companii prezente in top pe www.businessmagazin.ro