Ce înseamnă un “Brexit dur” pentru afacerile din România. Măsurile pe care trebuie să le ia companiile
Lire sterline, Brexit, euro
În timp ce Londra și Bruxellesul nu au ajuns încă la o înțelegere în ceea ce privește relația celor două părți după ieșirea Regatului Unit din UE, autoritățile din Marea Britanie, dar și din țările membre îndeamnă oamenii de afaceri să fie pregătiți pentru orice variantă, inclusiv pentru un “Brexit dur”.
În acest sens, autoritățile fiscale din Regatul Unit au început o campanie de informare a societăților înregistrate în scopuri de TVA în UK, care sunt implicate în livrări sau achiziții de bunuri cu UE.
Această campanie, inițiată la începutul lunii februarie 2019, are scopul de a atrage atenția asupra schimbărilor de tratament fiscal și vamal ale respectivelor operațiuni desfășurate în prezent și subliniază necesitatea pregătirilor pentru un “Brexit dur”.
“O măsură importantă în cadrul acestor pregătiri o reprezintă introducerea unei proceduri vamale tranzitorii simplificate, măsură care se poate utiliza pentru importul bunurilor provenite din UE în cazul unui “Brexit dur”. Procedura simplificată prevede amânarea declarării complete a bunurilor în vamă la momentul importului, precum și amânarea plății taxelor vamale. Totuși, pentru controlul bunurilor este necesară transmiterea anumitor informații înainte de importul efectiv al acestora”, explică reprezentanții companiei de consultanță EY România, într-un comunicat remis presei.
În acest context al pregătirilor pentru un “Brexit dur” și companiile din UE, inclusiv cele din România, trebuie să urgenteze implementarea unor măsuri care să permită continuarea activităților desfășurate după data de 29 martie 2019.
“O importanță majoră trebuie acordată livrărilor de bunuri în lanț la export, atunci când intervin societăți care acționează drept cumpărători-revânzători, pentru care scutirea de TVA poate fi pusă sub semnul întrebării. Mai mult, prevederile vamale pe baza cărora se stabilește persoana care acționează drept exportator pot influența scutirea de TVA, așa cum este aplicată la acest moment de autoritățile fiscale din România”, explică EY România.
În ceea ce privește achiziția bunurilor din UK, pe lângă formalitățile de vămuire, trebuie avute în vedere costurile suplimentare generate de taxele vamale datorate la import. În lipsa unui acord, se va aplica nivelul standard al taxelor vamale stabilit de UE pentru importul bunurilor.
“Totuși, pentru TVA datorată în vamă pentru importul de bunuri provenite din UK pentru care formalitățile vamale de punere în liberă circulație sunt efectuate în România, importatorii vor putea aplica în continuare un tratament favorabil similar cu cel al achizițiilor intracomunitare de bunuri, dacă sunt operatori economici autorizați (AEO)”, mai precizeaza reprezenanții firmei de consultanță.
Așadar, 2019 este un an plin de provocări, cauzate atât de schimbarea legislație naționale cât și de Brexit-ul dur care pare inevitabil și foarte apropiat.
EY România este liderul de pe piaţa locală a serviciilor profesionale încă de la înfiinţare, în anul 1992. Cu birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău, cei 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale.
Pe acelasi subiect: