Fiscul anunta demararea in tromba a unui raid printre imbogatitii Romaniei ca sa vada cine a facut bani legal si cine nu, seful statului vorbeste despre modificarea Constitutiei si spune ca averile ilegale ar trebui sa fie confiscate. Dar cate dintre intentiile autoritatilor se pot transforma si in bani la buget?

Controlul are toate sansele sa se transforme fie intr-un "instrument de pedepsire a celor neascultatori, ceea ce  aduce abuzuri", fie este "doar un praf in ochii FMI-ului" si nu va merge mai departe de atat, a declarat Gabriel Sincu, partener in cadrul firmei de consultanta fiscala Mazars Romania.

"Controlul bogatilor si pedepsirea celor cu averi obtinute ilicit este o idee frumoasa si se vorbeste despre ea de mai multe luni incoace, dar, de fapt, este mult zgomot pentru nimic", a spus Gabriel Sincu.

Consultantul fiscal crede ca dat fiind ca faptele de evaziune fiscala se prescriu intr-un termen de zece ani, multi bogati se pot folosi de acesta prevedere si sa spuna ca banii pe care nu-i pot declara sunt facuti cu peste 10 ani in urma din cine stie ce afacere.

"Singura solutie este sa-i pui pe toti sa dea declaratii cu averea lor actuala si sa fie o lege pe care o poti aplica de acum inainte. E ca si cum ai incerca sa urmaresti, cum spun americanii, "a moving target", si nu ai cum. Daca ai o declaratie de acum, poti sa mergi mai tarziu si sa intrebi: Dar banii astia facuti intre timp de unde ii ai?", a mai explicat Gabriel Sincu.

La randul sau, Gabriel Biris, avocat specializat in fiscalitate si fondatorul casei de avocatura Biris Goran, a declarat pentru incont.ro ca "doar cine nu este prieten cu Fiscul risca sa o pateasca".

"Asa cum este scrisa legea si asa cum sunt normele de aplicare, ea a fost subminata din interior adica Fiscul a decis sa o faca greu de aplicat pentru Fisc", a explicat Biris.

"Acest control indirect prin care inspectorii fiscali compara ce ai cheltuit cu ce ai incasat se loveste de o mare problema: omul in cauza poate raspunde linistit ca diferenta a venit din rezerve. Solutia ar fi sa-l pui sa faca acum o declaratie de patrimoniu si sa-l controlezi mai tarziu in baza ei", a subliniat avocatul.

De altfel, mai multi consultanti fiscali apreciaza ca impozitarea persoanelor cu venituri mari ar reprezenta o amnistie fiscala indirecta, fiind o metoda de a atrage bani la buget prin impunerea la plata a unui impozit pe anumite sume ce reprezinta venituri nedeclarate din trecut si care nu pot fi dovedite.

Ce spune Fiscul?

Oficiali din cadrul Fiscului au declarat pentru incont.ro sub protectia anonimatului ca un control la un mare om de afaceri poate dura si un an de zile si ca lipsa de personal, mai ales cu ultimele restructurari, care tocmai au inceput, isi va spune si ea cuvantul.

 "Nici inspectorii nu sunt foarte bine pregatiti sa se lupte cu marii evazionisti, dar sa speram ca vor reusi macar ceva. In plus, va dura destul de mult sa facem toate verificarile intrucat nu exista un sistem informatic centralizat ca sa putem verifica proprietatile", au mai spus acestia.

De altfel, un raport recent al FMI exprima tocmai astfel de ingrijorari. ,,Aspectele legate de structura si schema de personal trebuie solutionate intr-un viitor rezonabil, astfel controlul persoanelor fizice cu averi mari si implementarea metodelor de control indirect ar putea fi amanate pana dupa perioada dorita, 2011-2012”, se mai arata in raportul FMI.

O echipa de experti ai FMI au efectuat, in perioada 7-20 aprilie, o misiune tehnica la sediul ANAF, pentru a acorda asistenta in legatura cu metodele indirecte de control si cresterea gradului de conformare in randul persoanelor fizice cu venituri sau averi mari.

Cum se schimba Constitutia?

Modificarea Constitutiei ii va obliga pe romani sa demonstreze cum si-au dobandit averile, fie ca e vorba de case, masini sau orice alt bun de natura patrimoniala. Pana acum, statul era cel obligat sa probeze daca averile sunt ilicite.

Presedintele Traian Basescu spune ca "eram unici in Europa" prin existenta prevederii din Constitutie, prin care "caracterul licit al averii se prezuma".

In proiectul noii Constitutii, prezentat miercuri de Basescu, sintagma a disparut.

"A fost paravanul sub care, desi s-a stiut de anumite averi dobandite ilegal, acestea nu s-au putut confisca, iar statul nu si-a putut recupera paguba", a explicat presedintele.

Ce poate controla Fiscul?

De exemplu, consultantii fiscali spun ca autoritatile pot verifica toate conturile de la banci pe care le are o persoana atat in Romania, cat si in strainatate fara sa aiba o decizie judecatoareasca si, cel putin teoretic, fara sa incalce vreun secret bancar.

Dar mai departe, consultantii se intreaba (retoric) de ce Fiscul nu a facut nimic pana acum si de ce nu prins niciun peste mare.

Ce se intampla?

Guvernul a autorizat, miercuri, infiintarea in cadrul Agentiei Nationale de Administare Fiscala (ANAF) a departamentului care va verifica persoanele cu mari averi, a anuntat ministrul Finantelor, Gheorghe Ialomitianu.

Executivul a decis, la finele anului trecut, ca persoanele fizice ale caror venituri reale depasesc cu cel putin 50.000 lei sumele declarate vor plati un impozit de 16% aplicat la diferenta dintre cele doua valori.

Presedintele ANAF, Sorin Blejnar, a sustinut atunci ca actiunile de control in cazul marilor averi in scopul impozitarii vor fi declansate pentru 200-300 de persoane, in principal patroni foarte bogati care in ultimii ani au omis deliberat sa inregistreze veniturile pe firma, sustragandu-se de la plata impozitelor.

In luna februarie, Blejnar, a declarat ca un control major al averilor mari va avea loc in a doua jumatate a anului viitor, dar nu a exclus ca si in acest an sa fie efectuate verificari.

Normele metodologice de aplicare a procedurii de utilizare a metodelor indirecte de control stabilesc ca Fiscul va verifica, intr-o prima etapa, persoanele cu venituri mari fara sa le notifice, iar pe perioada controlului poate solicita tertilor, inclusiv platitorilor de venit sau oricaror autoritati sau institutii publice, informatii sau documente pentru stabilirea situatiei fiscale reale.

Verificarea persoanelor cu venituri mari se va efectua in mai multe etape, care vor determina in final starea de fapt fiscala reala, in functie de care se va stabili daca se poate dovedi provenienta veniturilor si daca se va aplica impozit.

Intr-o prima etapa, organele fiscale vor efectua o analiza pentru a stabili riscul probabil pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor institutii sau autoritati publice.

Selectarea persoanelor fizice care vor fi verificate se va realiza din lista persoanelor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare.

In cazul in care rezultatul verificarii fiscale prealabile documentare reprezinta o diferenta semnificativa intre veniturile realizate de persoana fizica, calculate in baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate de aceasta sau de platitorii de venit, organul fiscal comunica avizul de verificare persoanei fizice ce a facut obiectul verificarii fiscale prealabile documentare.

In functie de datele colectate, organele fiscale pot inceta verificarea sau pot trece in etapa urmatoare de verificare fiscala, care presupune un control mai amanuntit al tuturor documentelor disponibile si in care pot fi solicitate si terte persoane pentru a da declaratii.

Pentru stabilirea bazei impozabile, organele fiscale vor folosi metode indirecte, respectiv cea a sursei si cheltuirii fondului, a fluxurilor de trezorerie si a patrimoniului.

Metoda sursei si cheltuirii fondului consta in compararea cheltuielilor efectuate de o persoana fizica cu veniturile declarate in perioada verificata. Metoda se bazeaza pe principiul ca orice cheltuiala in exces fata de valoarea declarata a veniturilor reprezinta venit impozabil nedeclarat.

Metoda fluxurilor de trezorerie consta in analiza intrarilor si iesirilor de sume in conturile bancare, precum si a intrarilor si iesirilor de sume in numerar, pentru a stabili miscarile de disponibilitati banesti si asocierea acestor miscari cu sursele de venit si utilizarea acestora.

Metoda patrimoniului permite stabilirea bazei impozabile ajustate pentru o persoana fizica verificata, analizand cresterea, respectiv descresterea patrimoniului net al acesteia.