Astfel, Sphera Franchise Group se deprecia cu 6,84%, fiind urmată de Altur, cu -2,99%, şi SIF5 Oltenia, cu -2,59%. Pe de altă parte, se apreciau cel mai mult acţiunile OMV Petrom, cu 1,32%, Alro, cu 1,18%, şi Oltchim, cu 1,17%.

Scăderea vine la o zi după ce Sphera Franchise Group anunța un profit net de 32,6 milioane lei în 2017, în scădere cu 38,9% faţă de anul anterior, potrivit raportului privind situaţia financiară preliminară pentru anul trecut, citat de Agerpres.

"Reducerea marjei profitului net, cu 5,1 puncte procentuale până la nivelul de 5,3% din vânzări în anul 2017, a fost determinată de scăderea cu 5,5 puncte procentuale a marjei profitului de exploatare, care a fost parţial compensată de reducerea cheltuielii cu impozitul pe profit, care a scăzut cu 38% faţă de anul precedent la un nivel de 3,8 milioane lei. Principalul motiv pentru reducerea cheltuielii cu impozitul pe profit a fost modificarea sistemului de impozitare de la impozitul procentual la impozitul forfetar, calculat în funcţie de suprafaţa restaurantelor", se spune în documentul citat.

EBITDA a fost 55,1 milioane lei în 2017, în scădere cu 25,1% faţă de nivelul anului precedent, în timp ce EBITDA normalizată (ajustată cu cheltuielile nerecurente) a fost de 66,8 milioane lei în 2017, în scădere cu 9,1% faţă de anul precedent.

Profitul din exploatare a fost de 38,5 milioane lei în 2017, în scădere cu 36,2% faţă de nivelul din anul anterior. Compania menţionează că scăderea marjei EBITDA (cu 5,4 pp la 8,9% în 2017) şi a marjei profitului din exploatare (cu 5,5 pp la 6,2% în 2017) s-a datorat în principal creşterii cheltuielilor generale şi administrative (+ 3,5 pp) şi, într-o măsură mai mică, creşterii cheltuielilor de exploatare ale restaurantelor (+1,9 pp).

Potrivit documentului, vânzările consolidate ale Sphera au fost de 573,2 milioane lei în anul 2017, în creştere cu 37,3% faţă de anul precedent. Principalii factori ai acestei performante au fost creşterea vânzărilor USFN România (restaurantele KFC) care a avut o contribuţie de 17,4 pp în creşterea vânzărilor consolidate, precum şi consolidarea vânzărilor ARS (restaurantele Pizza Hut) începând cu luna iunie 2017, care a contribuit cu 15,9 pp în creşterea vânzărilor consolidate.

Operaţiunile KFC din Italia, unde compania a deschis primul restaurant la sfârşitul lunii martie, au contribuit cu 3,0 pp la creşterea vânzărilor consolidate, în timp ce operaţiunile Taco Bell din România, unde a deschis primul restaurant în luna octombrie 2017, au contribuit cu 0,7 pp la creşterea vânzărilor consolidate.