Astfel, ratingul pentru datoriile pe termen lung in valuta si cele in moneda locala a fost reconfirmat la BB+, iar cel pentru datoriile pe termen scurt la nivelul B.

"Ratingurile Romaniei sunt constranse de nivelul scazut de prosperitate, de vulnerabilitatea la socurile externe si de dominatia bancilor austriece si elene in sectorul bancar. Calificativele sunt insa sustinute de imbunatatirea indicatorilor fundamentali, respectiv declinul deficitului bugetar si al deficitului de cont curent, iar economia a inceput sa se echilibreze cu sprijinul programului cu FMI", potrivit S&P.

Institutiile financiare straine detin 83% din activele sectorului bancar din Romania, din care 39% de catre bancile austriece si 13% in cazul bancilor din Grecia.

S&P considera ca autonomia operationala a sucursalelor din Romania ale acestor banci limiteaza efectele de contagiune, daca increderea in sectorul bancar elen va continua sa scada.

In opinia S&P, exista riscul ca dificultatile bancilor mama straine sa le determine sa reduca semnificativ expunerea transfrontaliera, limitand astfel disponibilitatea creditelor. Liniile de credit ale companiilor mama catre subsidiare sunt de 25% din totalul obligatiilor financiare (excluzand capitalul) existente in sectorul bancar roman si de 35% in cazul subsidiarelor bancilor elene.

Agentia noteaza ca reglementarile si mecanismele prudentiale au fost intarite astfel incat sa atenueze riscul unor retrageri de fonduri sau de capital de catre bancile mama.

S&P anticipeaza incetinirea cresterii economice de la 2,5% anul trecut la 1,2%, din cauza cererii externe si interne mai mici. Pe termen mediu, ritmul de crestere a PIB va ajunge la 3,5%, ca urmare a investitiilor mai mari, facilitate de utilizarea sporita a fondurilor UE si de redresarea investitiilor straine directe, care vor sustine cheltuielile de consum si exporturile.

Consumul privat este probabil sa ramana constrans pe termen mediu de necesitatea reducerii indatorii populatiei, in conditiile in care creditele in valuta, in special in euro, reprezinta circa doua treimi din totalul portofoliilor de imprumuturi.

Cursul leului s-a stabilizat, dar este in prezent cu circa 30% mai slab fata de un maxim atins la jumatatea anului 2007, amplificand presiunea asupra celor cu imprumuturi in valuta.

"Autoritatile romane au respectat pana acum reformele convenite cu FMI in actualul program preventiv. Totusi, angajamentul pentru reformele structurale sau constrangerile bugetare ar putea fi testate de opozitia populatiei, in special in perspectiva alegerilor generale. In plus, incetinirea cresterii economice in Europa ar putea reduce performantele balantei de plati a Romaniei si ar putea spori vulnerabilitatile finantarii externe", apreciaza S&P.

Guvernul are ca obiectiv reducerea deficitului bugetar sub nivelul de 3% din PIB in acest an, calculat dupa standardul european ESA, in pofida deciziei de majorare a salariilor din sectorul public in iunie si decembrie, pentru inversarea taierilor anterioare.

"Anticipam un anumit derapaj fiscal, partial din cauza prognozei mai mici de crestere a PIB, si a riscurilor asociate alegerilor parlamentare din noiembrie", potrivit S&P.

Agentia anticipeaza ca datoria guvernamentala neta va atinge un varf de circa 30% din PIB in 2012, urmand apoi sa scada treptat.

S&P noteaza ca arieratele guvernamentale au scazut la 0,2% din PIB, in principal la nivelul autoritatilor locale, dar arieratele companiilor de stat se ridica la circa 4% din PIB.

Companiile de stat din energie si transporturi sunt in curs de reformare, prin liberalizarea preturilor si restructurare, dar S&P considera ca ar putea exista o reticenta la inchiderea celor care inregistreaza pierderi, sau pentru vanzarea activelor de stat, intrucat masurile ar fi nepopulare.

Agentia anticipeaza totodata ca deficitul de cont curent va ramane la circa 4% din PIB in acest an.

Ratingul Romaniei ar putea fi sub presiune in cazul in care ritmul sau amploarea consolidarii fiscale ar incetini dincolo de asteptarile S&P sau daca autoritatile ar devia de la strategia de reforma structurala.

In schimb, ratingul ar putea fi imbunatatit daca guvernul va continua sa aplice masurile structurale pentru imbunatatirea competitivitatii si a cresterii economice, in paralel cu prudenta fiscala.