"Anul 2010 a adus schimbari si in calcularea bugetului familial lunar. Romanii alocau la sfarsitul anului 2010 o parte mai mare din totalul veniturilor pentru hrana si rate in comparatie cu noiembrie 2008 (primele semne ale crizei in Romania), in timp ce proportia de buget alocata catre haine si produse de ingrijire personala, obiecte de mobilier sau educatie a scazut", se arata intr-un comunicat al Mercury Research.

Studiul a fost realizat in noiembrie 2010, pe un esantion de 1.200 de persoane cu varsta peste 18 ani.

In comparatie cu anii precedenti, romanii au redus cheltuielile atat pentru hrana, cat si la alte categorii de produse sau servicii, precum telecomunicatiile, produsele de ingrijire personala, vacante si iesiri in oras, se mai spune in comunicat.

"In continuare, cea mai mare parte din totalul veniturilor lunare ale romanilor (40%) este destinata produselor alimentare, procent in crestere in comparatie cu doi ani in urma (38%). Daca in noiembrie 2008, ratele insemnau 5% din veniturile lunare, pe parcursul lui 2010, s-a ajuns la 6 - 8% din buget. De asemenea, la inceputul crizei, noiembrie 2008, se cheltuiau 7,4% pe educatie, iar la sfarsitul lui 2010 procentul era de 5%. Si banii pe care reuseau sa-i puna deoparte s-au redus, 3% la sfarsitul lui 2010 fata de 5% la inceputul lui 2009", se precizeaza in comunicat.

Criza a afectat 85% dintre romanii cu varsta peste 18 ani, procent in crestere fata de martie 2010, respectiv 77%, potrivit studiului.

Patru din zece romani erau mult mai ingrijorati in legatura cu situatia lor financiara in comparatie cu sase luni in urma fata de data interviului.

"Criza financiara a fost cel mai puternic resimtita de persoanele cu varsta intre 35 si 50 de ani, de persoanele din gospodariile cu un nivel de bunastare mai redus si de persoanele cu venituri mici", se mai spune in comunicat.

Pentru cei mai multi dintre cei afectati de criza (57%) efectul negativ s-a resimtit la nivelul venitului si prin scaderea nivelului de trai.

De asemenea, reducerea puterii de cumparare/cresterea preturilor a fost resimtita de 44% dintre cei afectati. La distanta de acestea, pierderea locului de munca a fost urmarea crizei pentru 4% dintre romanii afectati de criza.

"Dificultatea de a gasi un loc de munca a avut impact asupra a 3% dintre romanii care au resimtit negativ criza, procent in scadere fata de martie 2010 (7%). Tinerii au intampinat intr-o masura mai mare dificultati in a-si gasi un job (8%)", se mentioneaza in comunicat.

Studiul a evidentiat ca efecte negative ale crizei si cresterea facturilor la utilitati si a taxelor (3%), pierderea de catre alti membri ai familiei a locurilor de munca (3%) sau reducerea cheltuielilor pentru asigurarea celor necesare (3%).

Mercury Research este o companie independenta de cercetare de piata.