Romanii dau cei mai multi bani pe alimente si rate la banca
Romanii au alocat in 2010 cea mai mare parte din venituri, circa 48%, pentru hrana si rate la banci, mai mult fata de inceputul crizei, in noiembrie 2008, reducand din cheltuielile pentru haine, produse de ingrijire personala, mobila sau educatie, potrivit unui studiu al Mercury Research.
"Anul 2010 a adus schimbari si in calcularea bugetului familial lunar. Romanii alocau la sfarsitul anului 2010 o parte mai mare din totalul veniturilor pentru hrana si rate in comparatie cu noiembrie 2008 (primele semne ale crizei in Romania), in timp ce proportia de buget alocata catre haine si produse de ingrijire personala, obiecte de mobilier sau educatie a scazut", se arata intr-un comunicat al Mercury Research.
Studiul a fost realizat in noiembrie 2010, pe un esantion de 1.200 de persoane cu varsta peste 18 ani.
In comparatie cu anii precedenti, romanii au redus cheltuielile atat pentru hrana, cat si la alte categorii de produse sau servicii, precum telecomunicatiile, produsele de ingrijire personala, vacante si iesiri in oras, se mai spune in comunicat.
"In continuare, cea mai mare parte din totalul veniturilor lunare ale romanilor (40%) este destinata produselor alimentare, procent in crestere in comparatie cu doi ani in urma (38%). Daca in noiembrie 2008, ratele insemnau 5% din veniturile lunare, pe parcursul lui 2010, s-a ajuns la 6 - 8% din buget. De asemenea, la inceputul crizei, noiembrie 2008, se cheltuiau 7,4% pe educatie, iar la sfarsitul lui 2010 procentul era de 5%. Si banii pe care reuseau sa-i puna deoparte s-au redus, 3% la sfarsitul lui 2010 fata de 5% la inceputul lui 2009", se precizeaza in comunicat.
Criza a afectat 85% dintre romanii cu varsta peste 18 ani, procent in crestere fata de martie 2010, respectiv 77%, potrivit studiului.
Patru din zece romani erau mult mai ingrijorati in legatura cu situatia lor financiara in comparatie cu sase luni in urma fata de data interviului.
"Criza financiara a fost cel mai puternic resimtita de persoanele cu varsta intre 35 si 50 de ani, de persoanele din gospodariile cu un nivel de bunastare mai redus si de persoanele cu venituri mici", se mai spune in comunicat.
Pentru cei mai multi dintre cei afectati de criza (57%) efectul negativ s-a resimtit la nivelul venitului si prin scaderea nivelului de trai.
De asemenea, reducerea puterii de cumparare/cresterea preturilor a fost resimtita de 44% dintre cei afectati. La distanta de acestea, pierderea locului de munca a fost urmarea crizei pentru 4% dintre romanii afectati de criza.
"Dificultatea de a gasi un loc de munca a avut impact asupra a 3% dintre romanii care au resimtit negativ criza, procent in scadere fata de martie 2010 (7%). Tinerii au intampinat intr-o masura mai mare dificultati in a-si gasi un job (8%)", se mentioneaza in comunicat.
Studiul a evidentiat ca efecte negative ale crizei si cresterea facturilor la utilitati si a taxelor (3%), pierderea de catre alti membri ai familiei a locurilor de munca (3%) sau reducerea cheltuielilor pentru asigurarea celor necesare (3%).
Mercury Research este o companie independenta de cercetare de piata.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS